När kan Telge Bostäders kunder börja ladda sina elbilar?

Onsdag 17 juni 2020

Interpellation till Telge Bostäders ordförande

Elbilen är en oerhört smart uppfinning som både bidrar till minskade utsläpp och en renare luftmiljö, men för att enkelt kunna köra en elbil krävs ofta möjlighet att ladda den hemmavid eller på sin arbetsplats. I Södertäljes kommunala bostadsbestånd finns idag obefintliga möjligheter för elbilsägare att ladda bilen hemma, vilket kan antas bidra till att omställningen bort från fossila bränslen inte går så fort som den skulle kunna göra.

Idag är det främst de som själva äger sin bostad i Södertälje, eller har en välvillig privat hyresvärd, som kan ladda sin elbil hemma. Denna klyfta mellan olika samhällsskikt visar sig nu även i möjligheten att bidra till klimatomställningen och köra mer klimatsmart.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till Telge Bostäders ordförande:

• Delar du uppfattningen om att en utökad laddinfrastruktur är viktig för att klara klimatomställningen?
  • Avser Telge Bostäder och Telge Hovsjö att möjliggöra för hyresgäster att ladda sina elbilar vid boendeparkeringen?

Södertälje den 15 juni 2020

Metin Hawsho (L)