Moraåns miljö ska bevaras och utvecklas

Enighet över blockgränserna

Lördag 17 februari 2018

Vi är överens över blockgränserna om att Moraåns miljö ska bevaras och utvecklas. Moraån är ett populärt och naturskönt område för rekreation och friluftsliv med gångavstånd till Järna centrum. Området har också höga naturvärden och kulturhistorisk betydelse.

En fråga som har diskuterats under många år är möjligheterna för svagsimmande fisk att passera Järnadammen i Moraån och vandra uppströms. Länsstyrelsen har med stöd av 26 kap. 9 § miljöbalken förelagt Södertälje kommun att: ”senast den 18 december 2018 söka tillstånd för att vid Järnadammen i Moraån utföra åtgärder som möjliggör passage för svagsimmande fisk samt att utföra åtgärderna i enlighet med lagakraftvunnet tillstånd”. Södertälje kommun har därmed en skyldighet att presentera en lösning som Mark- och miljödomstolen accepterar.

En enig kommunstyrelse gav i december 2017 stadsdirektören i uppdrag att ta ett helhetsgrepp kring frågan och i ett vidare perspektiv utreda hur området kring Moraån uppströms naturreservatet Moraåns dalgång kan utvecklas.

Uppdraget är att lämna ett förslag som bevarar och utvecklar den kulturhistoriskt och för rekreationen viktiga miljön där dammar, vattenspegel och vattennivå bibehålls samtidigt som en acceptabel lösning för den svagsimmande fisken kan presenteras.

Ett stort engagemang i frågan om Moraåns utveckling har visats från Järnaborna med bland annat föreningen Moraåns vänner, Hembygdsföreningen, företag och enskilda privatpersoner. I detta engagemang har det framkommit allehanda idéer för att utveckla området med Picknickudden och den Engelska parken som nav. Mot bakgrund av detta stora engagemang anser vi att det är viktigt att arbetet framåt ska genomföras med stor öppenhet och möjlighet till dialog.

Vi är tillsammans fullt eniga om att Moraåns vattenspegel och vattennivå ska bevaras samtidigt som fiskarna ska kunna passera vid Järnadammen/Nykvarnsdammen. Det är en bra lösning för att utveckla området där alla intressen tas tillvara.

Låt oss därför tillsammans arbeta fram ett förslag som beaktar allt detta och som även kan få acceptans från Mark- och miljödomstolen. Moraåns miljö ska bevaras och utvecklas.

Boel Godner (S)
Kommunstyrelsens ordförande

Marita Lärnestad (M)
Oppositionsråd