Mer idrott i Södertäljes skolor

Vi inte har råd att inte lägga resurser på barn- och ungas fysiska och psykiska hälsa.

Torsdag 26 april 2018

Majoriteten i Södertälje (S, MP och V) vill vänta till läsåret 2019/20 med att göra något åt barnens fysiska aktivitet i skolan. Men vi i Alliansen är otåliga – vill göra något åt den alarmerande situationen nu.

Lägger vi därtill ytterlige ett perspektiv, att förslaget lades av Kristdemokraterna redan 2013, så är majoritetens defensiva hållning i frågan ännu mer obegriplig.

Vi menar att ett uppdrag till utbildningsnämnden att utreda möjligheten till ökad fysisk aktivitet i Södertäljes skolor är angelägen av många olika orsaker. Men främst för de alarmerande siffror som visar på Södertäljebarnens ohälsa. De rör på sig allt för lite. Och det får genomslag på allt från fysisk- och psykisk hälsa till elevernas studieresultat.

Svaret från utbildningskontoret, på den av fullmäktige tillbakaskickade motionen, är inte tillfredställande då det hänvisar till ”skollokala projekt”, bland andra Rosenborgskolans idrottsprofil. Men vad hjälper det stillasittande elever i grannskolorna att några elever på Rosenborgskolan har valt basketinriktning i sin utbildning?

Likaså nämns de ekonomiska konsekvenserna, vi menar att vi inte har råd att inte lägga resurser på barn- och ungas fysiska och psykiska hälsa. Vi har helt enkelt väntat allt för länge.

Alliansen föreslår en satsning som inbegriper alla barn i Södertälje – och vi vill inte invänta eventuella framtida satsningar.

David Winerdal (KD)
Christoffer Johansson (M)