Liberalerna vill slopa tillsynsavgifter för att stötta företagen under pandemin

Fredag 5 februari 2021

Idag fattar kommunstyrelsen beslut om ett stödpaket för näringslivet med anledning av Coronapandemin. Näringslivet i Södertälje har lidit oerhört under den här krisen och en av de värst drabbade branscherna är hotell och restaurang. Liberalerna lägger idag därför fram flera olika förslag för att rikta ytterligare stöd till dessa branscher.

Vi måste stötta Södertäljes företagare genom den här krisen. Kommunen kan inte lösa allt men vi kan bidra med vår del. Genom att tillfälligt slopa vissa tillsynsavgifter samt möjliggöra för fler att parkera i centrum så hoppas vi att företagen ska få lite mer luft under vingarna, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Liberalerna föreslår dels att Sorbonneparkeringen (Gamla flickskolan/Hebbevillan) ska ingå i paketet med 2 timmars fri parkering i centrum, samt att tillsynsavgifterna för serveringstillstånd återbetalas för 2020 samt efterskänks för 2021. Detsamma gäller den årliga kontrollavgiften för livsmedelskontroll. Åtgärderna beräknas kosta drygt 10 miljoner kronor.

Kontakt:
Metin Hawsho, gruppledare