Liberalerna föreslår 150 nya lärarassistenter

Fredag 1 februari 2019

Liberalerna har till kommunfullmäktige lämnat in en motion med förslaget att kommunen ska anställa 150 nya lärarassistenter till nästa läsår. Syftet är att frigöra arbetstid för lärarna och på så vis ge eleverna mer lärarledd undervisning.

Vi hade införandet av lärarassistenter som en av våra stora satsningar i Liberalernas förslag till budget. Vi gör nu verklighet av detta och testar samtidigt majoriteten på om de är beredda att drastiskt avlasta lärarnas arbetsbörda, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

En riktad satsning på lärarassistenter ingår i det så kallade Januariavtalet som slutits mellan L, C, S och MP. Införandet av lärarassistenter i Södertälje kan alltså drastiskt underlättas av kommande satsningar från nationellt håll. Liberalerna anser dock inte att Södertälje ska behöva vänta till det att den statliga satsningen är på plats, utan hoppas att systemet kan vara igång redan till höstterminen 2019.

Kontakt:
Metin Hawsho, gruppledare