Låt en superkringla pryda södra stadsporten

Motion till kommunfullmäktige

Tisdag 2 maj 2017

Liberalerna sätter gärna gröna och hållbara förtecken i stadsplaneringen. Något överraskande kom därför hösten 2015 domen över gång- och cykelbron vid trafikkarusellen i Södertälje Syd – konstruktionen var så hårt ansatt av tidens tand att den måste utrangeras. Vi förvånades över att ett populärt stråk för fotgängare och cyklister mellan Pershagen och Syd/Scania/centrum plötsligt skulle stympas. Vi agerade och ställde i fullmäktige den 17 december 2015 en kritisk fråga till tekniska nämndens ordförande om förbindelsens framtid.

Nu har glädjande nog samhällsbyggnadskontoret kommit på andra tankar. Brons framtid utreds och en upprustning står för dörren. Här uppenbarar sig ett gyllene tillfälle att göra något extra av den södra porten till Södertälje. Och vad ligger närmare till hands än att välkomna vägfararna med vår klassiska symbol – kringlan.

Som bekant lämnar ingen besökare Gränna utan att ha provsmakat polkagrisar. Ingen turist säger farväl till Wien utan att ha avnjutit ”Mozartkulor”. Och ingen bilist passerar Avesta på Riksväg 70 utan att häpna över den megastora Dalahästen. Men de flesta som gästat Södertälje kliver på X 2000, styr ut på Europavägarna eller kastar loss från Gästhamnen utan närkontakt med kringlor i bagaget.

Nio år efter att Liberalerna motionerade om att lyfta fram kringlan i marknadsföringen av Södertälje trillade polletten ned hos den rödgröna majoriteten. Bättre sent än aldrig går vårt anrika signum en ny vår till mötes i arbetet med att sätta Södertälje på kartan. ”Kremlan” gjorde nyligen succé hos älskarna av semlor och i Syd erbjuds möjlighet att göra något extra.

Låt en iögonfallande kringla i jätteformat pryda den snart renoverade gång- och cykelbron vid trafikplats Syd. Här kan vi på ett spektakulärt sätt välkomna alla trafikanter som dygnet runt rullar in mot Södertälje och regionen. Och varför inte på spannets motsatta sida önska väl-kommen åter till Kringelstan? Genom att samtidigt inbjuda till en tävling om superkringlans utformning – är det ett ”bakverk” med djärva grepp eller klassisk design som gäller? – skruvar vi upp intresset och engagemanget rejält kring varumärket och besöksmålet Södertälje.

Liberalernas förslag till beslut
Kommunfullmäktige uppdrar till tekniska nämnden och kultur- och fritidsnämnden att rusta och smycka gång- och cykelbron över E4 i Södertälje Syd med en för trafikanterna välkomnande kringla – gärna efter en utlyst designtävling.

Södertälje den 2 maj 2017