Larmgrupp inom hemtjänsten

Motion till kommunfullmäktige

Söndag 1 oktober 2017

Tio procent av Södertäljes cirka 15 000 pensionärer har trygghetslarm. Att få den extra trygghet och säkerhet som ett larm på armen innebär kräver inte sedvanlig biståndsbedömning. Kostnaden för brukaren är i dagsläget 187 kronor per månad.

Den som erhållit beslut av biståndshandläggare om insatser inom hemtjänsten har i regel fått ett tidsschema med bestämda klockslag, efter samråd med en gruppchef, när besöket/-en hos den äldre ska verkställas. Antalet hembesök varierar från individ till individ, men kan uppgå till tio per dygn.

För de allra flesta är det mycket viktigt att hembesöket sker vid den uppgjorda tidpunkten. När personal inom hemtjänsten får ett akutlarm måste två personer rycka ut för att hjälpa den behövande. Samtidigt tvingas brukare som har fastställda klockslag för sina hjälpinsatser att vänta vid dessa ”akututryckningar”. Det är olyckligt för alla berörda och skapar ofta problem. Det kan bli långa förseningar vilket naturligtvis leder till irritation och frustration, hos såväl brukaren som personalen.

Mot den här bakgrunden bör Södertälje kommun genomföra ett försök med en eller två separata ”larmgrupper” i syfte att erbjuda brukarna ännu tillförlitligare service och avlasta den stressade hemtjänstpersonalen. Liberalerna har fått indikationer på att våra medarbetare – både på fältet och centralt – skulle välkomna en sådan organisationsförändring.

Liberalernas förslag till beslut:
Kommunfullmäktige uppdrar till äldreomsorgsnämnden att pröva och utvärdera en eller flera ”larmgrupper” inom den kommunala hemstjänsten enligt motionens intentioner.

Södertälje den 2 oktober 2017

För Liberalernas fullmäktigegrupp