Lärarna ska bestämma över undervisningen
Fredag 24 mars 2017
Lärare jagas numera av föräldrar, som lägger sig i det mesta kring betygssättning, metodik och hur läxor och prov utformas. Detta är ett växande problem i svensk skola och det tar tid och kraft från det dagliga arbetet.
Lärare berättar om hur de har blivit mer eller mindre hotade av föräldrar som inte är nöjda med sina barns betyg eller hur de sitter nätterna igenom och besvarar e-post från föräldrar som har synpunkter på undervisningen.
Jämsides med stöket i klassrummet håller vårdnadshavarna på att bli lärarnas största arbetsmiljöproblem. Det är utmärkt med föräldraengagemang, men det måste vara glasklart att det är rektor och lärare som bestämmer hur undervisningen ska läggas upp och utvärderas.
Skollagen ger elever och föräldrar rätt till inflytande över skolarbetet. Men lagtexten är inte tillräckligt tydlig om vad eleverna och föräldrarna ska ha inflytande över och vad som ska vara förbehållet professionen. Den växande press personalen känner från målsmännen, som ständigt ifrågasätter lektionsinnehåll och pedagogik, illustrerar att något måste göras för att skolans anställda ska orka utföra sitt arbete.
Liberalerna föreslår därför att skollagen förtydligas på denna punkt. I korthet och rent konkret vill vi att formuleringen ”Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen” får ett tillägg i form av en bisats, som kan lyda på det här sättet ”dock ej över undervisningen”.
Det innebär att elever och föräldrar fortsatt ska ha möjligheter till inflytande över det som är att betrakta som elevernas arbetsmiljö, till exempel skolmat, lokaler och ordningsregler. Lärarna ska naturligtvis även i fortsättningen diskutera klassrumsarbetet med elever och föräldrar. Men i skollagen ska det inte råda någon tvekan om att det är läraren som har ansvaret och ytterst bestämmer över genomförandet av lektionerna, läxor och prov.
Vi måste stärka tilltron till professionen i skolan. Lärarna är skolans viktigaste resurs. Därför är det angeläget att de får använda sin pedagogiska kompetens och inte ständigt känna sig ansatta av elever och föräldrar som lägger sig i jobbet. Förändringen är en tydlig signal till hela lärarkåren – att vi tror på den.
En fortsatt god löneutveckling, lärarlegitimationer och förbättrade arbetsvillkor är grunden för att höja yrkets status. Men det är minst lika viktigt att slå fast att det är läraren – inte elever och föräldrar – som bestämmer hur lektionerna ska läggas upp.
Christer Nylander (L)
vice ordförande, riksdagens utbildningsutskott
Mats Siljebrand (L)
ledamot, utbildningsnämnden
Publicerad i Länstidningen den 24 mars 2017