Kringlan går en ny vår till mötes

Måndag 13 juni 2016

Ingen besökare lämnar Gränna utan att ha provsmakat en rödvit, klibbig sötsak. Ingen reser vidare från Mora utan närmare kännedom om en viss konungs betydelse för skidtävlingen där. Och ingen turist säger farväl till Wien utan att ha avnjutit en chokladöverdragen ”kula”.

Men de flesta som gästat Södertälje kliver på X 2000 vid station Syd, styr ut på motorvägen eller kastar loss från gästhamnen utan att ha haft närkontakt med vare sig kringlor eller tillhörande gummor.

Då och tillsätts utredningar där deltagarna gnuggar geniknölarna i tappra försök att hitta stadens själ och helst nya kärnvärden. Samtidigt missas ofta det alldeles uppenbara och självklara. Otaliga varumärkesundersökningar illustrerar detta fenomen. Södertälje förknippas genomgående med – förutom lastbilsjätten Scania och invandring – just kringlor.

Det är därför hög tid att väcka kringelgumman ur sin törnrosasömn. Hetta upp bakugnarna och grädda kringlor i alla upptänkliga former. Låt oss ta fram nya spännande recept som alternativ till det klassiska, bara fantasin sätter gränser i kommunens framväxande mat- och livsmedelskluster.

Rulla sedan ut röda mattan för ambassadörer, gärna feriearbetande ungdomar, som möter Södertäljebor och besökare med öppen famn och naturligtvis kringlor och matnyttig information. Publika målpunkter är våra järnvägsstationer som i forna tider, gästhamnen, ströget i city, badparadiset Sydpoolen, upplevelsecentret Tom Tit, friluftsmuséet Torekällberget och Södertäljebyrån.

Möjligheterna är närmast oändliga. Nyproducera trafikhindren i form av kringelgummor, som Liberalerna en gång i tiden var pappa till. Uppmuntra stadens duktiga hantverkare att formge nya vardagsprylar och prydnadsföremål med motiv på temat. Komplettera infartsskyltarna med denna karaktäristiska symbol, som i ännu högre grad kan genomsyra vår populära stadsfestival i augusti.

Detta smått klassiska bakverk bör bli en av huvudingredienserna i vårt fortsatta varumärkesknådande. Och sikta gärna mot stjärnorna; ingen turist ska lämna Södertälje utan att ha stiftat bekantskap med denna snirkliga skönhet.

Nio år efter att Liberalerna presenterade sitt förslag trillade polletten ned hos den rödgröna majoriteten. Men bättre sent än aldrig att låta kringlan gå en ny vår till mötes i arbetet med att sätta Södertälje på kartan.

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare