Köpmangatan – Södertäljes nya racerbana?

Interpellation till tekniska nämndens ordförande

Onsdag 2 maj 2018

Diskussion pågår om en flytt av motoranläggningen i Tuvängen, eftersom Morabergs arbetsplatsområde aspirerar på den åtråvärda marken. Stundtals känns det dock som om den aktuella flytten redan ägt rum – till Köpmangatan mitt i centrum.

Efter att Västra Kanalgatan stängts av inför de förestående arbetena med bygget av bostäder i kvarteret Orion och den nya nedfarten till Kringlangaraget har Köpmangatan blivit en frekventerad smitväg. De ofta uppdrivna hastigheterna på ekipagen ger fog för epitet Södertäljes nya racerbana. Men fotgängarna lever farligt då allt vad trafiksäkerhet heter förefaller ha satts ur spel. Detta är naturligtvis en oacceptabel utveckling.

Bakgrunden är att framkomligheten i city numera är starkt begränsad. Kvarvarande rivningstomter bebyggs och alltfler gator (åter)erövras av flanörerna. Men det sätter samtidigt trafikplaneringen på prov; det krävs rimliga möjligheter för bilburna att parkera, att nå populära besöksmål och att passera citykärnan. Här lämnar dock dagens situation en hel del övrigt att önska. I princip återstår bara Ekdalsgatan, Nygatan och Jovisgatan för genomfart.

Vad kan vi då göra åt denna prekära situation? Ja, det finns flera handlingsalternativ. För det första att förbättra (förbuds)skyltningen och informationen om fungerande färdvägar för bilisterna som ska tråckla sig igenom centrum. För det andra att helt enkelt undersöka om det med rätt åtgärder – det vill säga fungerande fartdämpning, strikt reglering och separering samt tydlig skyltning – under den mest kritiska byggperioden går att samordna kollektivtrafik och privatbilism på Köpmangatan.

En sak kan vi i alla fall vara överens om, det håller inte att bara negligera trafikproblemen.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till tekniska nämndens ordförande:

1. Hur kan trafikskyltning och information om färdvägar i centrum förbättras?
  2. Är du beredd att undersöka, i syfte underlätta trafiksituationen i city under den mest kritiska byggperioden, om privatbilism och busstrafik under strikt reglerade former tillfälligt kan samsas på Köpmangatan?

Södertälje den 2 maj

Mats Siljebrand (L)