Minskad frihet kostar – Vilka konsekvenser får neddragningarna inom LSS för Södertälje kommun och dess invånare?

Interpellation till omsorgsnämnden ordförande

Tisdag 2 maj 2017

Till en av de viktigaste frihetsreformerna i modern tid hör LSS. Syftet med Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade var att säkerställa att varje individ som är i behov av assistans får hjälp och reellt inflytande över sin vardag. Det var på sin tid revolutionerande och ledde till att människor, vars liv tidigare varit starkt begränsade, fick större möjligheter att delta i samhället på lika villkor.

Men denna lagstiftning har nu börjat tillämpas allt mer restriktivt. För drygt ett år sedan gav regeringen nya direktiv till Försäkringskassan. De innebar att myndigheten ska begränsa omfattningen av den personliga assistansen, i klartext ”bryta utvecklingen av antalet timmar”.

Kravet har fått effekt. Försäkringskassan gör allt stramare bedömningar. Formuleringarna mjukades visserligen upp i regleringsbrevet för 2017, men ändrade inte något i sak. Sammantaget har det medfört att många människor med funktionsnedsättningar har fått minskat stöd och sämre förutsättningar att leva så normalt som möjligt. En besparing för staten behöver nödvändigtvis inte vara det för samhället. De hjälpberättigades behov kvarstår.

Frågorna hopar sig i dagsläget. Hur många har tvingats att söka bistånd för att klara sin vardag? Har de assistansberättigades levnadsvillkor förändrats? Hur många personliga assistenter har berörts? Har anhöriga tvingats ta över? Vad har kommunen förlorat i skatteintäkter och arbetstillfällen då assistenterna gått ned i arbetstimmar? Hur har människors hälsa och välbefinnande överhuvudtaget påverkats när deras självständighet beskurits?

Generellt i landet har människors livskvalitet försämrats och kommunernas kostnader ökat, bland annat för försörjningsstöd, hemtjänst och boendeplatser.

Med hänvisning till ovanstående vill jag ställa följande frågor till omsorgsnämndens ordförande:

1. Har Södertälje kommun och Södertäljeborna påverkats av Försäkringskassans mer restriktiva tillämpning av LSS?
  1. Om svaret är ja på den första frågan, i vilken utsträckning och till vilken kostnad?

Södertälje den 2 maj 2017