Kommunens ekonomiska stöd till Actic Sydpoolen

Interpellation till kultur- och fritidsnämndens ordförande

Måndag 9 april 2018

Södertälje kommun/Telge Fastigheter sålde badanläggningen Sydpoolen för ungefär 10 år sedan till företaget Nautilus, som senare övertogs av Actic. Vid försäljningen kom båda parter överens om att kommunen ska betala ut ett årligt stöd, som 2018 uppgår till knappt 9 miljoner kronor. Syftet med mångmiljonbidraget är i första hand att säkra barn- och ungdomars tillgång till ett inomhusbad och skolornas simundervisning. Det ingångna avtalet, som inte inbegriper ”äventyrsbadet” eller ”gymmet”, löper med indexuppräkning fram till 2028.

Sydpoolen, numera med utbyggd tränings- och friskvårdsavdelning, är en populär attraktion – en del av Södertäljes ansikte utåt. Men titt som tätt stängs bassänger av, ibland utan föregående meddelande till besökares förtret. Blandade uppfattningar finns även kring anläggningens underhåll, inte minst den i mångas ögon eftersatta utemiljön med klotter och planteringar som sett sina bästa dagar.

Det kan så här i ”halvtid” för överenskommelsen vara lämpligt att stanna upp och aktualisera avtalet med Actic och vad det innebär i praktiken. Vilka krav kan Södertälje kommun egentligen ställa på ägaren när det gäller anläggningen drift och skötsel? Det kan också vara intressant att få en avstämning om diskussionen om badhusets framtid och planerna på en eventuell ny badanläggning.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande frågor till kultur- och fritids-nämndens ordförande:

• Är du nöjd med hur Actic Sydpoolen generellt uppfyller sina åtaganden i det 20-åriga ekonomiska avtalet med Södertälje kommun?
  • Kommer du att ställa krav på Actic att ta ett större ansvar för till exempel Sydpoolens utemiljö, som är viktigt för besökarnas första intryck av badparadiset?
  • Var står diskussionen i dag om att bygga en ny fullvärdig badanläggning i framtiden?

Södertälje den 9 april 2018