Kommundelsnämndernas vara eller icke vara?

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande

Lördag 28 maj 2016

En utredning under rubriken ”Ansvar för äldreomsorg i Södertälje kommun” remissbehandlas för närvarande i berörda nämnder; äldreomsorgsnämnden och de fyra kommundelsnämnderna Järna, Hölö-Mörkö, Vårdinge-Mölnbo och Enhörna.

I utredningen, som ligger till grund för kommande beslut i kommunstyrelsen, skrivs: ”I Södertälje skapades kommundelarna 1989. Argumenten var förbättrad service, fördjupad demokrati och möjlighet till direktpåverkan”. Vi liberaler delar helt den bedömningen. Vi är övertygade om att kommundelsnämnderna fortfarande har samma positiva påverkan på demokratin.

I rapporten konstateras också följande: ”Utvecklingen av kommundelsnämndernas verksamhet och ansvar har lett till att mycket lite återstår av den ursprungliga organisationen och tanken med densamma”. Vi liberaler delar också denna uppfattning. Vår slutsats är att kommundelsnämnderna bör ges ett utökat ansvar.

Dokumentet pekar dock i en annan riktning: ”En organisationsmodell med facknämnd som ansvarar för äldreomsorgen skulle innebära en högre kompetens, likställighet, mer tydlighet i beslut och riktlinjer samt en förenklad hantering av nämndarbetet. Det skulle frigöra resurser och öka jämlikheten”.

Förvaltningsförslaget försöker inte visa på vilket sätt detta ska ske och på vilket sätt kompetensen skulle öka. Vi liberaler anser att ledamöter och ersättare i kommundelsnämnderna åtminstone har lika hög kompetens som representanterna i äldreomsorgsnämnden. Det faktum att kommundelsnämndernas ledamöter förtroendevalda generellt har en lokal förankring i kommundelarna talar snarare för att de i vissa sammanhang har en högre kompetens. Vi tycker inte att kommundelsnämnderna är otydliga i sina beslut och riktlinjer och det är, minst sagt, otydligt på vilket sätt förändringen skulle frigöra resurser och öka jämlikheten.

Utredningen går också händelserna i förväg och anför att: ”Kommundelsnämndernas främsta område för reellt politiskt beslutsfattande är inom stads- och samhällsbyggnadsfrågor. Inom såväl äldremsorgsområdet som utbildningsområdet skiljer sig sällan besluten i kommundelarna från facknämndens beslut”.

Mot bakgrund av den aktuella utredningens slutsatser och inför kommande beslut i kommunstyrelsen vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Håller du med om att ledamöterna i kommundelsnämnderna har för låg kompetens och fattar otydliga beslut?
  2. Är nästa steg att lyfta bort även utbildningsfrågorna från kommundelsnämnderna?
  3. Tycker du att kommundelsnämnderna ska finnas kvar? Om ja, vad ska de ha för ansvarsområden? Om nej, varför talade ni inte om detta i valrörelsen?

Södertälje den 30 maj 2016

Mats Siljebrand (L)