Informera fullmäktige om granskningen av Telge Bostäders renovering i Fornbacken

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande

Måndag 5 mars 2018

Koncernstyrelsen gav den 11 september 2017 VD i uppdrag att utreda projektet ”Lyftet” i Fornbacken. Revisionsföretaget KPMG fick på sin lott ett genomföra granskningen. En underhandsrapport delgavs styrelsen den 11 december 2017och rapporten i sin helhet beräknas vara klar tidig vår 2018.

Hela affären är anmärkningsvärd, där kostnaderna för upprustning av de fyra husen i ”gård 1” i Fornbacken rakat i höjden; från ursprungliga 174 miljoner kronor 2013, via 259 miljoner 2015 till hela 416 miljoner 2017. Projektet rullade på med ”grönt ljus” i alla delar, innan Telge Bostäders nytillträdde VD slog larm om den orimliga kostnadsutvecklingen.

Affären är så uppseendeväckande att det enligt min mening är rimligt att slutrapporten inte stannar i koncernstyrelsen, utan att kommunens högsta beslutande församling bör få ta del av den – direkt från ”hästens mun” – vid ett ordinarie fullmäktigesammanträde under våren 2018.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande fråga till kommunstyrelsens ordförande:
Kommer du att ta initiativ till att kommunfullmäktige vid ett kommande sammanträde i vår får en presentation av revisionsföretaget KPMG:s granskning av Telge Bostäders renoveringsprojekt i Fornbacken?

Södertälje den 5 mars 2018