Inför Ebostopp i Södertälje

Fredag 10 januari 2020

Många asylsökande lyckas och mår bättre av att få välja sitt boende. Men det har visat sig att de flesta bor i socialt utsatta områden hos släkt eller som inneboende. Får man uppehållstillstånd så stannar man ofta kvar i området. Trångboddheten och utanförskapet växer. Det är en utveckling som måste vändas.

Initiativet till rätten att hitta egen bostad för asylsökande togs på 1990-talet. Tanken med den så kallade Ebolagen är i grunden god. Individen borde själv få bestämma var man vill bo och dessutom kan släkt och vänner vara ett viktigt nätverk för din första tid i Sverige. Men det har visat sig att slå extremt hårt mot utsatta områden, och man har lämpat över hela integrationsansvaret till andra generationens svenska barn och deras föräldrar. Men det handlar också om människors möjligheter att lyckas. Att ha en ordning där majoriteten av dem som kommer till Sverige söker eget boende i utsatta områden är inget bra sätt att ta emot människor om målet är att de ska lyckas komma in i egenförsörjning och få tak över huvudet.

Liberalerna har i ett antal år drivit frågan om att reformera lagen om eget boende. Vi har gjort det eftersom vi har sett de negativa konsekvenser som Ebo har. Från och med i år kommer vissa kommuner kunna anmäla vilka delar av kommunen där det inte längre ska kunna vara möjligt för asylsökande att bosätta sig. Asylsökande som ändå bosätter sig där kommer att få neddragen dagpenning. Vi liberaler kommer därför driva att det ska införas Ebostopp i Södertälje.

Vi vill gå ännu längre. Liberalerna har som mål att Sverige inte ska ha några utsatta områden 2030. Vi tänker föreslå och driva den politik som Sverige behöver för att den sociala sammanhållningen i landet inte ska brytas och för att enskilda individer som kommer till Sverige ska ha en ärlig chans att lyckas. Ett första och viktigt steg är att göra undantag för eget boende för asylsökande i de utsatta områdena. Detta betyder i praktiken att man inte kommer att få dagpenning ifall man bosätter sig i dessa områden.

2030 ska alla stadsdelar vara lika trygga och fina att bo i som andra områden i vår stad. Vi behöver få upp skolresultaten, få upp andelen som arbetar och få upp tryggheten. Vi måste samtidigt få ned trångboddheten, få ned antalet anmälda brott och få ned antalet svartkontrakt. Lyckas vi så kommer hela Sverige må bättre – polisen och samhällets resurser kommer nå fler.

45 procent av de 500 största och mest framgångsrika företagen i USA startades av första eller andra generationens amerikaner. Många av de nya svenskarna kommer att göra fantastiska saker för vårt land.

Men vi måste ge dem de rätta förutsättningarna för att kunna bli vår tids Ingvar Kamprad eller Astrid Lindgren.

Robert Hannah (L)
Integrationstalesperson