Infartsskyltar med miljöinformation

Måndag 28 september 2015

Motion till kommunfullmäktige;
Folkpartiet har tidigare föreslagit (2014-02-03) att kövarningsanläggningen på E4/20 genom Södertälje ska kompletteras med ett miljövarningssystem, som ska informera trafikanterna när luftkvaliteten är försämrad i centrum. Syftet är att dels förvarna om för höga partikelhalter i Birkakorset och på Turingegatan, dels rekommendera alternativa avfarter till Moraberg, som Saltskog, Syd och Vasa.

Föregångare är Umeå kommun, som tillsammans med Trafikverket installerat digitala vägskyltar vid fyra trafikplatser, som ska upplysa trafikanterna när luften är ohälsosam i centrala Umeå. Då rekommenderas ringleden E4 och E12 istället. Elektronisk skyltning är ett beprövat sätt att leda vägtrafik, men det är unikt att trafikdirigera i miljösyfte.

Folkpartiet har också vid flera tillfällen, senast 2015-04-27 i fullmäktige, uppmärksammat behovet av en upprustning av Södertäljes infartsskyltar. Det är angeläget mot bakgrund av den ambitiösa satsningen på Södertäljes varumärke och Kringelstan som besöksmål. Enligt uppgift ska äntligen ansvarsfrågan klargöras en gång för alla och motorvägsskyltarna genomgå en välbehövlig ansiktslyftning.

I samband med denna uppfräschning bör möjligheten att komplettera skyltarna med en funktion för aktuell miljöinformation studeras närmare. Återigen är en norrlandsmetropol förebild, den här gången Sundsvall. Sedan den nya bron över Sundsvallsfjärden invigdes har luften blivit betydligt bättre i Sundsvall. Men läget i en dalgång, precis som i Södertälje, leder ofta till höga halter av skadliga partiklar och kväveoxider. För att öka medeveten om miljö-problematiken publicerar därför kommunen varje kvart uppgifter om luftkvaliteten på sin hemsida.

Folkpartiets förslag till beslut
Kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen, tekniska nämnden och Destination Södertälje i uppdrag att dels förbereda för publicering av aktuell miljöinformation på www.sodertalje.se, dels komplettera infartsskylten vid Moraberg och eventuellt övriga trafikplatser med en funktion som upplyser trafikanterna om när partikelhalterna når ohälsosamma nivåer i centrala Södertälje.

Södertälje den 28 september 2015

Mats Siljebrand (FP)