Hur tar vi hand om alla miljöskadliga fimpar på Södertäljes gator, torg och i naturen?

Interpellation till tekniska nämndens ordförande

Måndag 27 maj 2019

Det nya rökförbudet som träder i kraft 1 juli sätter också fokus på ett annat stort miljöproblem kopplat till rökningen: Den starkt miljöskadliga cigarettfimpen.

Under ett år uppskattas att en miljard fimpar hamna på svenska gator och torg, ute i naturen eller i sjöar och hav. Lägger man dem på rad räcker de från Sverige till Sydafrika och tillbaka igen.

I Södertälje bor ungefär 1 procent av Sveriges befolkning. Det borde betyda att minst 10 miljoner fimpar kastas per år i vår fina stad. Det finns en rad skadliga kemikalier i fimpen. Det gäller giftiga grundämnen, till exempel kadmium, bly och arsenik liksom organiska ämnen som bildas vid förbränning som och som ofta är cancerframkallande. I tobaken finns också nikotinämnen som bildats i tobaksplantan och som är starka nervgifter.

Men kanske allra värst: Cigarettfimparnas filter består av ett material som kallas cellulosaacetat. Det bryts med tiden ner till mikroplaster. Det tar för en slängd fimp 1–5 år. Det kan sedan dröja 100 år eller mer innan mikroplasterna i sin tur sönderfaller – om de nu någonsin gör det.

Det kan jämföras med en tidning som tar sex veckor och organiskt material som en äppelskrutt, som bryts ner på en månad.
Man beräknar att i Sverige ungefär 108 ton plaster hamnar i våra utemiljöer varje år som en följd av slängda fimpar.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till tekniska nämndens ordförande:

1. Hur ser planen ut för att få bukt med de miljöskadliga fimpar på gator, torg och ute i naturen?
  2. Ar ordningsstadgan anpassad? Om inte, avser ni att förändra den?

Södertälje den 27 maj 2019
    Karin Eklind (L)