HUR KAN MODERSMÅLSUNDERVISNINGEN I SYRISKA FÖRBÄTTRAS?
Interpellation till utbildningsnämndens ordförande
Onsdag 20 juni 2018
Det syriska språket (assyriska/syrianska) är viktigt för många Södertäljebor, både som modersmål och som en viktig del av identiteten. Men tyvärr har modersmålsundervisningen i syriska hanterats styvmoderligt.
Föräldrar vittnar om att de fått vänta i upp till 1,5 år efter att de ansökt om modersmålsundervisning för sina barn innan undervisningen startat. Antalet timmar per elev är färre för syriska än för andra språk. Undervisningen försvåras av att modersmålslärare i syriska inte är lokalt anställda i någon skola utan är ambulerande. Det ökar stressen hos såväl lärare som elever. Det ska jämföras med lärare i exempelvis arabiska, som är lokalt anställda och kan fylla ut sin tid med studiehandledning. Utöver detta saknas kvalificerade lärare och läromedel.
Sammantaget leder det till att många elever inte når kunskapsmålen i syriska i årskurs 3 och de tvingas mer eller mindre att hoppa av modersmålsundervisningen i tidig ålder.
Mot bakgrund av detta vill jag ställa följande frågor till utbildningsnämndens ordförande:
1. Hur ska du säkerställa att elever med syriska som modersmål får en så bra modersmålsundervisning som möjligt?
2. Varför har Södertälje kommun inga förstelärare i syriska, så som det finns för till exempel arabiska, som kan utveckla modersmålsundervisningen?
Södertälje den 20 juni 2018
Ninos Maraha (L)