Hållplats Hallunda – nästa för buss 748
För grönare arbetspendling och ökade möjligheter till integration
Onsdag 11 oktober 2017
Vi har idag en välutbyggd och modern kollektivtrafik som kommer att bli ännu bättre när tunnelbanan byggs ut. Även pendeltågstrafiken kommer att bli bättre tack vare Citybanan. Vi kan med gott samvete säga att Alliansen har levererat. Nu är det upp till Södertälje och Botkyrka att hänga på när det gäller busslinje 748.
Idag vänder 748:an i Fittja på helger och vissa tider på vardagar, vilket innebär att den som vill åka kollektivt mellan Södertälje och Hallunda/Norsborg måste byta antingen till buss eller tunnelbana i Fittja. Genom att förlänga busslinje 748 med en slutstation i Hallunda skulle resenären kunna spara mer än 10 min per enkelresa. Den stora tidsbesparingen skulle sannolikt resultera i att fler tar bussen mellan dessa destinationer.
Vi skriver om detta för att vi har identifierat att det finns ett behov av smidigare pendlingsvägar mellan Södertälje och Hallunda. Inte minst för de många assyrier/syrianer som bor i dessa områden. De besöker gärna släkt och vänner och varandras kyrkor och föreningar, till exempel vid högtider och när Assyriska och Syrianska spelar hemmamatcher. Bättre tvärförbindelse skulle utöver fler sociala möten också gynna besöksnäringen och arbetspendlingen.
Det ska vara lätt att åka mellan olika delar av länet. Med en välutbyggd och konkurrenskraftig kollektivtrafik vidgas tillgången till arbetsmarknaden och ökar möjligheten för människor att efterfråga fler typer av jobb. Det ökar också möjligheten för företagen att rekrytera arbetskraft från alla delar av länet. Områden med dålig tillgång till kollektivtrafik resulterar ofta i sämre service och affärer. Dessa områden blir omvänt attraktivare när fler har möjlighet att ta sig dit. Den här typen av lokala utvecklingsfrågor är viktiga att diskutera över kommungränsen.
Det borde därför ligga i både Södertäljes och Botkyrkas intresse att främja tvärförbindelsen med buss 748. Detta görs enligt vår mening bäst genom att använda möjligheten till inspel via de samråd som SL bjuder in till. I dessa dialoger kan våra kommuner peka på behovet av ytterligare en hållplats och bidra till ett förstärkt resandeunderlag genom att busslinjen mellan Södertälje och Fittja förlängs till Hallunda.
Därigenom möjliggörs inte bara fler möten och bättre arbetspendling, utan också ökade möjligheteter till integration. I slutänden blir det även ett bidrag till miljön genom färre bilister och fler busspendlare.
Lars Johansson (L)
Gruppledare, Botkyrka
Mats Siljebrand (L)
Gruppledare, Södertälje
Ninos Maraha (L)
Ledamot, kommunfullmäktige Södertälje
Publicerad i Länstidningen den 11 oktober 2017