Håll dig till sanningen, Staffan Norberg

Liberalerna har tillsammans med övriga partier i Alliansen tagit helt avgörande beslut för att vända utvecklingen på Södertälje sjukhus och har beslutat att investera 1,5 miljarder kronor i ett modernt och delvis nytt akutsjukhus.

Lördag 1 september 2018

Vänsterpartiets toppnamn till landstinget, Staffan Norberg, skriver att Kerstin Pettersson (V) räddade Södertälje sjukhus från total nedläggning. Det vore mer klädsamt att idka självkritik än att försköna historien.

Vänsterpartiet stödde och röstade för en nedläggning av sjukhuset i landstingsstyrelsen. Men när V och den övriga dåvarande landstingsmajoriteten (S och MP) förstod att de skulle förlora omröstningen i landstingsfullmäktige, med anledning av att en ensam vänsterpartist ville rösta för Liberalernas och oppositionens förslag att bevara sjukhuset, drogs hela ärendet tillbaka. Det är den korrekta historiebeskrivningen.

Vidare skriver Norberg att Södertälje sjukhus kan vara nästa sjukhus att privatiseras. Vi tycker att det är beklagligt att Norberg vill vilseleda Södertäljeborna med ett felaktigt framtidsscenario.
Då har han missat vår kollega hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrinks raka besked till Södertäljeborna att det inte finns sådana planer under nästa mandatperiod.

Vad gäller den privatdrivna vården på Hjärtkärlcentrum var alla partier i hälso- och sjukvårdsnämnden överens om att göra en ny upphandling. Något annat var inte att förvänta då det skulle varit direkt olagligt att fortsätta med samma avtal. Och så länge vi inte har vårdvalsavtal för den öppna hjärt- och kärlvården kommer LOU-avtal vara det enda sättet att bjuda in privata vårdgivare.

Vi vill också påminna om att alla partier var överens om upphandlingsvillkoren där kostnaderna skulle vara avgörande vid valet av anbudsgivare. Tyvärr för Södertälje var Hjärt- och kärlcentrums vård drygt 30 procent dyrare än den närmaste konkurrenten. Vi är inte nöjda med utgången för patienterna och därför tog vi initiativ till att komplettera Södertäljes hjärt- och kärlvård med bland annat två kardiologer vars uppdrag är att stärka Tallhöjden, Luna vårdcentral och resten av primärvården.

Liberalerna kommer att följa utvecklingen noga och samtidigt fortsätta utveckla hjärtvården och geriatriken på Södertälje sjukhus.

Ninos Maraha (L)
Anders Rylander (L)