God vård för stad och land

Sjuka människor ska få en fast läkarkontakt - en husläkare - som vet vilka de är och vad just de behöver.

Torsdag 23 april 2020

Ingen del av vårt land får vara trygghetsmässig sankmark. Men i dag är det ofta för svårt både att ge och att få sjukvård i vårt land. I glest befolkade områden kan människor ha orimligt lång resväg till vården. På andra platser är primärvårdens börda så tung att husläkarna knappt mäktar med. En läkare kan inte ha hur många patienter som helst, utan att patientrelationen och arbetsglädjen sviktar. Ska vi komma tillrätta med detta har vi att göra.

Just nu behöver vården få fokusera på människor med covid-19 och akut livshotande tillstånd. Men när vardagen återvänder är det om möjligt ännu viktigare med reformer för god, trygg och hållbar vård. Vi är därför stolta och lättade över två viktiga steg längs den vägen tack vare Liberalernas medverkan till januariavtalet på nationell nivå.

Det första är läkaren som alla känner vid namn. Liberalerna har kämpat sedan 1970-talet för alla som vill ska ha rätt till en egen husläkare. Nu tar vi äntligen ett steg ditåt. Sjuka människor ska få en fast läkarkontakt som vet vilka de är och vad just de behöver. Genom januariavtalet får Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer och råd om hur många listade patienter varje läkare bör ha, för att ha möjlighet att ge god och trygg vård. Det kommer att göra sköra patienter tryggare och göra primärvården till en betydligt bättre arbetsplats.

Den andra förbättringen är småskalig sjukvård utformad efter människor, i stället för efter stora huskomplex. Ofta är vård i litet format mest hållbar, har bäst kvalitet och uppskattas allra mest av patienterna – därför behöver offentlig upphandling, valfrihet och regelverk utformas efter kreativa, omtänksamma eldsjälar. Husläkaren som alla känner vid namn måste bli verklighet på den lilla orten. Sjuksköterskan behöver få möjlighet att forma sitt team för att stötta andra. Nu tar Sverige ett viktigt steg på den vägen: genom januariavtalet ska det bli enklare att bedriva småskalig vård på landsbygd och i glesbygd.

I Södertälje som en del av Region Stockholm har vi liberaler drivit på för en prioritering av primärvården. Regionen har också beslutat om målet att alla invånare som vill ska kunna välja en fast husläkare.

Vi är inte på långa vägar framme vid målet, men vi vet vart vi siktar: sjukvården ska inte formas efter vad som är bäst för systemet, utan efter oss människor. Sjukvården är ett grundläggande skydd som ger människor livschanser och en framtid. Den ska finnas var vi än väljer att bo.

Arbetsvillkoren ska lyfta människor och ge arbetsglädje. Det måste bli en självklarhet över hela landet att engagerade personer kan ge god vård och omsorg, och lika självskrivet ska det vara att de kan trivas med sitt jobb.

Så bara är det.

Lina Nordquist (L)