Se alla

GARANTERA GYMNASIEELEVERNAS UNDERVISNINGSTID

Interpellation till Utbildningsnämndens ordförande

Måndag 28 maj 2018

Våra gymnasieutbildningar ska förbereda eleverna för fortsatta studier eller yrkeslivet. De är en förutsättning för att eleverna ska få friheten att bestämma över sina egna liv. I gymnasieskolan har eleverna rätt till en minsta garanterad undervisningstid, en lägstanivå för lärarledd undervisning. Skolinspektionens granskning visar att gymnasieskolornas uppföljning och definitionen av undervisningstid skiljer sig kraftigt.

En del skolor räknar lärarlösa lektioner som undervisningstid, eller följer inte upp inställda lektioner och genomför dessa vid ett senare tillfälle. På det här sättet kan eleverna förlora många timmars undervisningstid under sin studietid.

Skolinspektionen har tittat på 25 gymnasieskolor och funnit att 14 av dem hade en bristande uppföljning av den faktiska undervisningstiden. Eleverna på de skolorna mister dyrbar undervisning. Skolinspektionen identifierar att bristen uppstår eftersom det inte finns en tydlig uppföljning från huvudmannen, utan att ansvaret för uppföljning istället delegeras till rektorn. Det leder till att det ser olika ut på olika skolor, och så ska det självklart inte vara.

Alla gymnasieelever har rätt till full undervisning, oavsett skola. En god utbildning är en förutsättning för att eleverna ska få möjlighet att bestämma över sina egna liv och få alla möjligheter de har rätt till.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande frågor till utbildningsnämndens ordförande:

1.    Hur mäter vi och följer upp den faktiska undervisningstiden i våra gymnasieskolor?

2.    Hur ser den faktiska undervisningstiden ut i våra gymnasieskolor – uppnår vi den garanterade undervisningstiden?

3.    Räknas lärarlösa lektioner som undervisningstid i våra gymnasieskolor?

Södertälje den 28 maj 2018

Metin Hawsho (L)