Förvarna om luftkvaliteten i city redan på E4/E20

Motion till kommunfullmäktige

Tisdag 4 februari 2014

Folkpartiet har tidigare motionerat om en rad åtgärder för att förbättra luftkvaliteten på Turingegatan i centrala Södertälje. Trafikstråket tillhör landets ”värstingar” när det gäller stadsgator med usel miljö. Avsnittet mellan Birka- och Dalparkskorset likställs föga smickrande med ökända Essingeleden och Hornsgatan i Stockholm.

Vi har lanserat följande åtgärdskatalog:

• Intensifiera arbetet med dammbindning genom ökad renspolning och sandsopning av Turingegatan.
  • Se över trafikflödena mellan trafikkarusellen i Moraberg och Dalparksmotet.Skylta gärna redan vid den norra motorvägsavfarten att man kan nå de västra stadsdelarna via andra trafikplatser.
  • Studera förutsättningarna för att införa en ”grön våg” på Turingegatan, mellan rödljusen på den östra sidan av Mälarbron och signalerna vid korsningarna med Nygatan och Oxbacksleden/Ängsgatan.
  • Undersök möjligheten att begränsa tunga ekipage på den aktuella sträckan under rusningstid.
  • Belys ur flera perspektiv konsekvenserna av ett dubbdäcksförbud på delar av Turingegatan.
  • Förbättra den fysiska miljön längs Turingegatan.
  • Gör gaturummet gästvänligare med sammanhängande cykelbanor och generöst med växtlighet.

Umeå föregår med gott exempel.
Nu nås vi av den intressanta nyheten att Umeå kommun tillsammans med Trafikverket installerar digitala vägskyltar vid fyra avfarter, som ska informera trafikanterna när luftkvaliteten är försämrad i centrala Umeå. Avsikten är att bilister ska uppmuntras att välja ringleden E4 och E12 för minskad miljöbelastning. Anläggningen installerades i december och tas i drift i början av året. Elektronisk skyltning är ett beprövat sätt att leda trafik, men det är unikt att använda tekniken för trafikdirigering i miljösyfte.

Installera miljöskyltar på E4/E20
Motorvägen är breddad och säkermässigt uppgraderad fram till motorvägsbron. Kövarnings-systemet kommer under våren att byggas vidare mot passagen över kanalen.

Det torde innebära en marginell merkostnad att komplettera signalanläggningen med funktioner som dels förvarnar trafikanterna om för höga partikelhalter i centrum, dels rekommenderar alternativa avfarter till Moraberg, som Saltskog, Syd och Wasa.

Folkpartiets förslag till beslut
Kommunfullmäktige uppdrar till tekniska nämnden att uppvakta Trafikverket om att kövarningssystemet på E4/E20 mellan Salem, Moraberg och motorvägsbron kompletteras med en miljöfunktion i syfte att styra trafiken runt citykärnan vid höga partikelhalter i stadsluften.

Södertälje den 3 februari 2014

Mats Siljebrand (FP)