För ett starkare Europa

Måndag 12 februari 2024

När demokratin och friheten hotas behöver Europa hålla ihop. Liberalerna är det enda parti som tydligt tar ställning för att fördjupa frihetsprojektet EU.

samarbete i EU finns det ingen chans att möta de stora utmaningar som Sverige och Europa står inför. Vill du att EU ska stå oförberett och handlingsförlamat inför våra gemensamma utmaningar så finns det sju andra partier att rösta på. Men vill du se ett fördjupat EU-samarbete som fungerar bättre så finns det bara Liberalerna. Vi går till val för ett starkare Europa.

• Ukraina måste vinna mot Putin, de strider inte bara för sig själva utan för hela Europas frihet. Både Sverige och EU måste fortsätta stötta Ukraina med pengar och vapen tills dess att den sista ryska soldaten har lämnat. Nu när Ukraina börjar förhandla om EU-medlemskap är det viktigt att landet steg för steg bjuds in i samarbetet. Ukraina hör hemma i EU. Putins krig har satt hela världsordningen ur spel, det finns ingen fred förrän hela Ukraina är befriat.
  • Putin hotar säkerheten utifrån men de internationella kriminella gängen hotar säkerheten och tryggheten inifrån. För att se till att svenska gängledare inte kan gömma sig från rättvisan på spanska solkusten behövs det ett bättre europeiskt polissamarbete. Liberalerna vill att det inrättas en europeisk motsvarighet till FBI som kan agera över landsgränserna och en EU-åklagare som kan väcka åtal i svensk domstol.
  • EU är ett samarbete för fria demokratier, inte en bankomat för auktoritära regimer. Tyvärr finns det flera länder i EU som konsekvent och systematiskt angriper rättstaten, begränsar pressfriheten och kränker minoriteters rättigheter. Det är oacceptabelt. Dessa länder är några av de som får allra mest pengar från EU för olika projekt. Det behövs skarpare sanktioner och stoppade utbetalningar när länder bryter mot EU-samarbetets allra mest grundläggande värderingar.
  • Det svenska medlemskapet i EU är inte fullständigt. Det är dags att gå från basic till premium och gå med i Euron. När demokrati och frihet hotas måste EU vara starkt och enat. Sverige måste med tydlighet välja rätt lag och ställa oss bland de länder som vill stärka och utveckla EU. Att byta den svajiga kronan mot en stabil euro stärker vår konkurrenskraft, underlättar för den som reser och ger Sverige en plats vid förhandlingsbordet.
  • Klimatfrågan är en ödesfråga. Vi kan göra mycket inom Sveriges gränser men den verkligt stora skillnaden kan bara åstadkommas med gränsöverskridande samarbete. EU ska leda världens gröna omställning. Då krävs det ännu skarpare politik för att minska utsläppen och skydda miljön. Systemet med handel av utsläppsrätter måste vidgas och energipolitiken måste bli mycket mer hållbar, det behövs betydligt mer fossilfri energiproduktion i Europa.

Friheten försvaras starkast tillsammans. Ta ställning du med. Rösta på Liberalerna, Sveriges Europaparti, i valet till Europaparlamentet den 9e juni.

Roger Haddad,
kandidat till Europaparlamentet, Liberalerna