Eventuella utfästelser inför etableringen av grafikens hus?

Liberal interpellation

Måndag 4 april 2016

Interpellation till kultur- och fritidsnämndens ordförande – Eventuella utfästelser inför etableringen  av grafikens hus?

Efter att museet i Mariefred härjats av en olycksalig brand har styrelsen för Grafikens Hus tagit det glädjande beslutet att flytta verksamheten till Södertälje.

Grafikens Hus samlar och visar grafisk samtidskonst, ”från det internationella till det lokala och låter nya grupper möta grafiken och möta varandra genom en pedagogik i framkant”.

Var man ska slå ned sina bopålar i Kringelstan är ännu inte klart, men ett hett alternativ är det gamla ”gjuteriet” nästgårds Tom Tits Experiment. Byggnaden är dock nedgången och Telge Fastigheter har till och med avsatt ett markeringsbelopp på flera miljoner för rivning. Det är med andra ord rimligt att Grafikens Hus övertar fastigheten för en symbolisk slant, mot att man rustar upp huset och gör det ändamålsenligt.

Däremot är det bekymmersamt om kommunen ”sockrat” sitt erbjudande med utfästelser om driftbidrag för verksamheten, som vissa uppgifter i media gör gällande, med andra ord årliga stöd som riskerar att slå mot etablerade kulturinstitutioner som Konsthallen.

Detta ärende kräver därför transperens. Med korten på bordet får oppositionen nödvändig insyn och möjlighet att påverka avtals- och kontraktskrivningar.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande fråga till kultur- och fritidsnämndens ordförande:

• Har det gjorts några utfästelser från kommunens sida om driftbidrag inför etableringen av Grafikens Hus i Södertälje?

Södertälje den 4 april 2016