Politik i Södertälje
Onsdag 13 juni 2018 18:00–19:30
Liberalernas partilokal, Övre Torekällgatan 37 A, Södertälje
Program:
18.00-18.30 Inledning och aktuellt i föreningen/valrörelsen· 18.30-18.50 Fikapaus
18.50-19.10 På gång i nämnder, styrelser och landstinget 19.10-19.25 Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.25-19.30 Övriga frågor och avslutning
Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-postsodertalje@liberalerna.se
Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho
Kommunstyrelsens ärendelista 2018-06-15
1. Protokollets justering
2. Fastställande av dagordning
3. Information från polisen
4. Finansiell riskrapport
5. Delårsraport april 2018 för kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens prognos för 2018 är ett nollresultat. Resultatet per april är dock ett överskott på 4,2 miljoner kronor, som beror på anslagen för digitalisering och förbättrad äldreomsorg. Kostnadsökningar härrör från lokaler, löner/arvoden, konsulter och bemanningstjänster samt bidrag till föreningar och Södertörns Brandförsvarsförbund.
6. Delårsrapport april 2018 för Södertälje kommun
Ej handlingar. Här brukar Liberalerna vanligen lämna ett särskilt yttrande.
7. Bolagsstyrningsrapport för Telge 2017 – Återremiss
Kommunstyrelsen godkände 2018-04-06 bolagsstyrningsrapporten för Telge 2017 samt överlämnade rapporten till kommunfullmäktige. På allians-partierna initiativ återremitterade dock kommunfullmäktige rapporten för komplettering med revisionsföretagets granskning av Telge Bostäders ombyggnation i Fornbacken. Rapporten behandlades 2018-05-07 av koncernstyrelsen. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen, som redan godkänt bolagsstyrningsrapporten, på nytt överlämnar materialet till kommunfullmäktige, med granskningsrapporten som bilaga. På förslag av ordföranden utgick dock ärendet på kommunstyrelsens senaste sammanträde. Ordföranden har aviserat att oppositionen ska bjudas in till en särskild överläggning i frågan före kommunstyrelsens sammanträde. Liberalerna avser att göra två tilläggsyrkanden, dels att revisorerna från KPMG kommer till fullmäktige och föredrar ärendet, dels att det tas fram en ”second opinion” i ansvarsfrågan av ett oberoende revisionsinstitut.
8. Förvärv av fastigheten Castor 5 – Återremiss
I normalfallet säger Liberalerna nej till köp av den här typen av cityfastigheter. Telge Fastigheter och Telge Bostäder är ju redan i dag dominerande aktörer i centrala Södertälje, en dominans som vi inte vill spä på. Det är som bekant mycket positivt på gång i stadskärnan; en aktiv centrumförening, ett växande engagemang hos fastighetsägarna, ett målmedvetet arbete för att bli ”Årets stadskärna” och försäljningen av grannfastigheten Kringlan till en seriös aktör. Mot bakgrund av det pågående utvecklingsarbetet tyckte vi i koncernstyrelsen att var rimligt att kommunen och Telge får rådighet över den här anrika byggnaden, och egentligen hela kvarteret, då Telge Bostäder sedan tidigare även äger ”Nordeahuset”.
Vi skickade dock med brasklappen att innehavet inte skulle vara för tid och evighet. Men, det här var innan vi tagit del av investeringsrådets kraftfulla rekommendation, nämligen att avslå köpet. Man lyfter fram flera tunga argument mot ett förvärv. För det första, en värdebedömning, alltså inte en regelrätt värdering, indikerar ett värde på 90 miljoner kronor på fastigheten, som till råga på allt dras med betydande brister. För det andra, investeringen uppfyller inte Telge Bostäders viktade avkastningskrav på 4,8 procent, då den bara mäktar med att ge mellan 2,5 och 3,9 procent de kommande åren. För det tredje, ytterligare investeringar på 15 miljoner måste läggas till inköpspriset på 93 miljoner för att få fastigheten i acceptabelt skick. Och för det fjärde, investeringen finns varken med i Telge Bostäders affärsplan eller budget och kan därmed heller inte räknas in i bolagets strategiska fastighetsinnehav. Ord och inga visor från investeringsrådet. Liberalerna, tillsammans med övriga allianspartier, yrkade därför på återremiss för en fördjupad analys av investeringsrådets yttrande i vid det senaste sammanträdet med kommunfullmäktige, vilket också efter votering blev beslutet. Något förvånande beläggs ärendet åter med sekretess när det återvänder till fullmäktige.
9. Telge Brandalsund – Ändrad bolagsordning och styrelse
I december 2017 beslutade koncernstyreslen att Telge AB skulle förvärva aktierna i Telge Brandalsund AB från Telge Fastigheter AB och vid bolagsstämman i Telge Brandalsund sätta ned aktiekapitalet. Detta eftersom bolaget inte bedriver någon operativ verksamhet längre utan betraktas som ett vilande bolag. Detta förhållande gör också att bolagsordningen behöver uppdateras. Vidare att nuvarande styrelseledamöter entledigas, medan Telges koncerndirektör och ekonomi- och finansdirektör väljs som nya styrelseledamöter.
10.Ändrad bolagsordning för Tom Tits Experiment
PwC och konsultföretaget Mira Brakeley har utrett olika stiftelseformer samt ägarstruktur för Tom Tits Experiment AB i syfte att kunna öka möjligheten till extern finansiering. PwC rekommenderar att Tom Tit förblir ett aktiebolag inom Telgekoncernen, men att det skrivs in i bolagsordningen att ägaren inte ska ta ut någon vinst från bolaget. Vidare rekommenderas att en separat insamlingsstiftelse bildas.
11.Uppföljning av sociala investeringsfonden
Den sociala investeringsfonden ska följas upp årligen. Uppföljningen syftar till att öka förståelsen för arbetet och att identifiera utvecklingsområden. Uppföljningen har genomförts genom intervjuer av personer som är involverade i fonden och en omvärldsanalys av motsvarande fonder.
I dagsläget bedrivs tre projekt genom finansiering av sociala investerings-fonden, bland annat familjecentralen i Geneta. Utifrån uppföljningen föreslår förvaltningen att de nämnder som bedriver projekt inom fondens ram beviljas anslag för återbetalning till investeringsfonden. Vidare att sociala investeringsfonden avvecklas och att medel i stället läggs in i Mål och budget, där nämnderna har möjlighet att söka pengar för socialt förebyggande insatser. Vad var det vi sade när den sociala investerings-fonden inrättades? Våra farhågor besannades. Liberalerna föreslog bland annat den gången att en del av fondmedlen skulle öronmärkas för den ideella sektorn – utan återbetalningsskyldighet. Så här skriver vi i vår skuggbudget om den sociala investeringsfonden:
”3.5.9 Ge sociala investeringsfonden en andra chans.En social investeringsfond har inrättats i syfte att stödja förebyggande insatser för barn och ungdomar, om totalt 24 miljoner. Dessvärre blev regelverket en kakafoni av motstridiga paragrafer om återbetalningsplikt kryddat med obegripliga kopplingar till det ideella civilsamhället. Hittills har endast medel för en familjecentral i Geneta beviljats ur fonden.I enlighet med folkhälso-programmet är fokus på nyanlända barn. Det är socialnämnden som beviljats finansiering ur fonden. Socialnämnden och utbildningsnämnden har också sökt medel för att nå och aktivera ”hemmasittande” barn och unga. Liberalerna vill öka fondens möjligheter att göra nytta, genom att öppna för ideella krafter att söka medel för egna initiativ.”
Ett reviderat förslag till beslut från hållbarhetsutskottet (där Liberalerna saknar representation) aviserades vid onsdagens gruppledaröverläggning.
12.Revisionsberättelse och årsredovisning för år 2017 för Södertörns Brandförsvarsförbund
Södertörns Brandförsvarförbund har lämnat sin årsredovisning jämte revisorernas berättelse för 2017. Resultatet är förenligt med förbundets finansiella och verksamhetsmässig mål kring god ekonomisk hushållning.
13.Yttrande över remissen ”Samråd om förslag till havsplan för Östersjön”
Havs- och vattenmyndigheten är ansvarig för att ta fram förslag till havsplaner och samråder just nu om tre havsplaner, en för Bottniska viken, en för Östersjön och en för Västerhavet. Havsplaneringens främsta uppgift är att göra en avvägning mellan olika allmänna intressen och vägleda myndigheter, kommuner och domstolar i planering, beslut och tillstånds-prövningar. Södertälje är en av ett tjugotal kommuner som har kust mot havet, vilket innebär ansvar för planering av sitt inre vatten som gränsar till territorialhavet. Kommunen bedömer att det som kan påverka planeringen mest är försvarets intressen – riksintresset för sjöövningsområde – som kan ha effekter på friluftsliv, turism och sjöfart.
14.Aktualitetsförklaring av ”Framtid Södertälje – översiktsplan 2013-2030”
Samhällsbyggnadskontoret anser efter egen prövning att ”Framtid Södertälje – Översiktsplan 2013-2030” är aktuell enligt Plan- och bygglagen (PBL). Det innebär också att de relaterade fördjupade översiktsplanerna för Järna respektive Ytterenhörna anses aktuella. Prövningen har främst skett med hjälp av Länsstyrelsens sammanställning av förändringar i nationella mål, statliga intressen och övriga allmänna intressen, som till exempel bostadsförsörjning. Utöver detta har berörda tjänstemän tillfrågats om hur de ser på översiktsplanens aktualitet.
15.Markanvisningsavtal för ”Norra Saltskog, etapp ”
Kommunstyrelsen har tidigare beslutat att anta fyra förmarkanvisningsavtal inom norra Saltskog, före detta Daldockan. Kommunen och fyra utvalda exploatörer – Lundbergs, Peab, Rikshem och ytterligare en aktör där förhandlingar fortfarande pågår – har kommit överens om att träffa tvååriga markanvisningsavtal, där området för respektive exploatör och förutsättningarna för överlåtelse ska regleras innan detaljplaneprocessen. Här återfinns till exempel bebyggelsens inriktning, ansvars- och kostnads-fördelning, prissättning och genomförandeavtal. Avsikten är att utvecklings-området ska förtätats med omkring 700 nya bostäder i två etapper.
16.Försäljning av fastigheten Lastaren 8 inom Morabergs arbetsområde till Hovsjö Fastigheter AB
Ahlsell AB, ett grossistföretaget inom installationsprodukter, har hos kommunen efterhört möjligheten att få bygga nya lokaler i Moraberg, då man vuxit ur de nuvarande lokalerna vid Morabergsvägen. Det företag som ska uppföra, äga och förvalta den nya byggnaden är Hovsjö Fastigheter AB. Projekt och exploatering har förhandlat med Hovsjö Fastigheter och upprättat ett förslag till köpevatal, som innebär att fastigheten Lastaren 8 säljs för en köpeskilling av 15 miljoner kronor.
17.Ökad trygghet och trivsel i centrum
Muntlig information.
18.Miljöbokslut 2017
Miljöbokslut 2017 är en beskrivning av vad organisationen genomfört under 2017 och utgår från målen för verksamhetsåren 2013-2016. De flesta målen är fortfarande aktuella och under arbete. Från och med 2019 kommer uppföljningen att utgå från miljömålen i det nyligen antagna miljö- och klimatprogrammet för åren 2018-2021. Såväl nationellt som regionalt säger prognosen att många av miljömålen blir svåra att nå med gällande lagar och styrmedel. Endast två av 16 nationella mål och ett regionalt mål ser ut att nås till 2020.
19.Drift av vård- och omsorgsboendet Oxbackshemmet
Oxbackshemmet är ett vård- och omsorgsboende med 54 lägenheter, varav sex för parboende. Verksamheten drivs på entreprenad enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och nuvarande avtal löper ut 2018-12-31. Förvaltningen föreslår att Oxbackshemmet övergår till att drivas av kommunen i egen regi från och med 2019-01-01. Motivet är ”full rådighet avseende såväl ekonomisk, social som ekologisk hållbarhet”. I den fortsatta driften bör ”förbättrade arbetsvillkor, kompetensutveckling, innovation och ökad digitaliseringsgrad särskilt beaktas”, vilket naturligtvis kan uppnås med en extern utförare i en ny upphandling. Detta bedömde också huvuddelen av oppositionen i äldreomsorgsnämnden.
20.Morgondagens hemtjänst – Slutrapport
Kommunstyrelsen beslutade hösten 2015 att ge stadsdirektören i uppdrag att genomföra en genomlysning av hemtjänsten i kommunen och analysera orsakerna bakom att nettokostnaderna inte sjunker i samma takt som volymerna. Utifrån utredningens resultat har ett tvåårigt projekt genomförts, där det som framkom i studien helt eller delvis har införts i verksamheten. Men målet om att kostnaderna inom hemtjänsten ska överensstämma med volymerna har inte uppnåtts. Därför fortsätter arbetet med att utveckla det digitala stödet och produktiviteten. Värt att notera i det här sammanhanget är att den rödgröna majoriteten beslutat att i november öka egenregin till 60 procent av marknaden och att minska antalet externa utförare från fem till fyra, vilket Liberalerna tidigare reserverat sig emot.
21.Justering av habiliteringsersättning
Habiliteringsersättning för deltagare i daglig verksamhet enligt LSS är i dag 6 kronor per timme enligt beslut i Mål och budget 2018. Extra statliga stimulansmedel ger dock möjlighet att under 2018 finansiera en ökning av ersättningen med upp till 8 kronor, det vill säga totalt 14 kronor per timme. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen går emot omsorgsnämndens beslut att använda det tillfälliga statsbidraget och höja ersättningen med 4 kronor per timme under 2018 (och därefter höja budgetramen för kommande år för att täcka en högre ersättningsnivå) på grund av den kortsiktiga finansieringen.
22.Stadsdirektören informerar
23.Anmälan av delegeringsbeslut
24.Motioner väckta vid kommunfullmäktiges sammanträden den 5 mars, den 9 april och den 2 maj