Se alla

Politik i Södertälje

Onsdag 13 december 2017 18:00–20:00

Liberalernas kansli, Övre Torekällgatan 37A, Södertälje

Program:
18.00-18.15  Inledning och aktuellt i föreningen
18.15-19.00  På gång i nämnder, styrelser och landstinget
19.00-19.20  Fikapaus
19.20-19.45  Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.45-20.00  Övriga frågor och avslutning

Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho

Kommunstyrelsens ärendelista 2017-12-15
1.    Protokollets justering

2.    Fastställande av dagordning
3.    Information från polisen
4.    Aktuella uppgifter om flyktingmottagning
5.    Finansiell riskrapport
6.    Verksamhetsplan för kommunstyrelsen 2018
Utifrån Mål och budget 2018-2020 har kommunstyrelsens verksamhetsplan tagits fram. Den innehåller riktvärden och indikatorer kopplade till fullmäktiges mål, uppdrag till kommunstyrelsen samt internbudget. Under centrala poster i Mål och budget finns 28 miljoner kronor per år att fördela till digitalisering, prioriterade yrkesgrupper och framtidens äldreomsorg.

7.    Ekonomisk redovisning för sociala investeringsfonden 2017
Kommunen har tre pågående sociala investeringar; socialnämnden arbetar med en familjecentral och utbildningsnämnden jobbar dels med riktade insatser i skolan, dels med ”Ung i Tälje – förstärkt uppsökande och motiverande verksamhet inom det kommunala aktivitetsansvaret”.

8.    Utfördelning av centralt avsatta medel för samordnad varutransport
I Mål och budget 2017-2019 avsattes medel i ett centralt anslag för senare utfördelning till de nämnder där kostnadsökning uppstått till följd av samordnade varutransporter. Knappt 4 fyra miljoner kronor av öronmärkta 6 miljoner föreslås berörda nämnder kompenseras med.

9.    Utveckla investeringsprocessen
Genomförandegraden av kommunala investeringar i Södertälje ligger sedan flera år på en nivå under 60 procent. Mot bakgrund av detta och med hänvisning till den höga skuldsättningen, det framtida behovet av investeringar och kommunkoncernens organisatoriska utmaningar har stadsdirektören fått i uppdrag att föreslå förändringar i syfte att öka kvaliteten i investeringsprocessen. Förvaltningen föreslår en rad åtgärder;

1. Gemensamma principer för budgetramar.
2. Kommungemensam planeringsplattform.
3. Ny lokalförsörjningsprocess.
4. Obligatoriska förstudier av alla projekt.
5. Utveckling av kategoriseringen av investeringar.
6. Ett kommunkoncerngemensamt investeringsråd.
7. Integrering av exploateringsverksamheten i investeringsprocessen.
8. Kommunkoncern-gemensamma nyckeltal.
9. Löpande uppföljning och återraportering av investeringar i kommunstyrelsen.

10.Investering produktionsstart Mariekällgårdens kök
I Mål och budget 2017-2019 återfinns investeringen ”Mariekällgårdens kök”. Projektet har försenats och fördyrats, kostnaden bedöms i dag till 16 miljoner kronor, ursprungligen låg den på 6 miljoner. Äldreomsorgs-nämnden tillstyrker förslaget.

11.Remiss av kompletterande handlingar i tillåtlighetsärende för Ostlänken
Remissen omfattar kompletterande uppgifter om tänkbara linjedragningar genom Tullgarn och stationslägen i Vagnhärad, som presenterades av Trafikverket så sent som den 29 november. När det gäller järnvägsdrag-ningarna genom Tullgarns naturreservat, placeringen av Vagnhärads station och utformningen av bibanan i Nyköping påtalar förvaltningen att remisstiden varit synnerligen kort. Södertälje kommun föreslås därför göra en reservation i så måtto att detta svar förutsätter att Trafikverkets slutliga dragningar genom Trosa och Nyköping sker i samförstånd med dessa kommuner.

12.Byggbonus
Ej handlingar.

13.Strategi mot nedskräpning
Ej handlingar.

14.Avfallstaxa 2018
Det reviderade förslaget till avfallstaxa för 2018 föreslås antas av kommunfullmäktige den 18 december. I sitt yttrande över taxeförslaget från Telge Återvinning AB har tekniska nämnden avstyrkt en sänkning av den fasta avgiften med 32 procent och i stället förordat en sänkning med hälften, 16 procent. Motivet är att detta ska skapa ekonomiskt utrymme, närmare bestämt 2,25 miljoner kronor, för informationsinsatser och ökad service som bidrar till att uppnå avfallsplanen mål om att minska dumpning av hushållsavfall.

15.Instruktion för stadsdirektören
Kommunstyrelsen antog 2015 en instruktion för stadsdirektören. Beslutet fattades då det ännu inte fanns någon formell reglering i lag om vad som gäller en kommunchefs ansvar och befogenheter. Men från och med den 1 januari 2018 gäller en ny kommunallag,som reglerar detta. Den nya lagstiftningen föranleder inte i sak någon ändring av instruktionen, förutom inledningen som behöver uppdateras.

16.Redovisning av internkontroll 2017 och förslag till internkontrollplaner för 2018
Kommunstyrelsens kontor föreslår att kommunstyrelsen tar del av redovisad internkontroll för 2017 och godkänner förslag till internkontroll-planer för 2018.

17.Handlingsplan för bredbandsstrategi 2018
Kommunfullmäktige beslutade om en bredbandsstrategi i januari 2017. Av denna framgår att samhällsbyggnadskontoret är ansvarigt för att ta fram en handlingsplan och att inrätta en bredbandssamordnare.

18.Yttrande över remissen En generell rätt till kommunal avtalssamverkan (SOU 2017:77)
Mot bakgrund av kommuners växande behov av att utnyttja kompetens som finns hos anställda i andra kommuner föreslår förvaltningen att Södertälje kommun i huvudsak ska ställa sig positiv till utredningens överväganden och förslag.

19.Yttrande avseende anslutning till samverkansplan om ensamkommande barn som försvinner i Stockholms län
Länsstyrelsen har bjudit in Södertälje kommun att anta en samverkansplan ”Att samverka kring ensamkommande barn som försvinner: Arbetssätt och rutiner i Stockholms län 2017-2018”. Planen innehåller dels förslag på strukturer för samverkan, dels konkreta rutiner och arbetssätt för hur olika aktörer ska agera både förebyggande och akut vid försvinnanden. Planen är inte en riktlinje utan en rekommendation. I dagsläget har Södertälje ansvar för 88 ensamkommande barn och unga. Av dessa är 30 placerade i kommunens egna familjehem. Under 2016 och hittills 2017 har de inte funnits några avvikna ensamkommande barn eller ungdomar. Förvaltningen och överförmyndarnämnden föreslår att socialnämnden och kommun-styrelsen ska ställa sig bakom samverkansplanen.

20.Asylsökande ensamkommande som fyller 18 år
Ensamkommande som fyller 18 år och är fortsatt asylsökande är att betrakta som vuxna och ansvaret övergår därmed till Migrationsverket. Det innebär att kommunen inte kan ge bistånd enligt socialtjänstlagen för sådant som ingår i statens ansvar, till exempel boende. I Södertälje förbereds de ensamkommandeunga på att överflytt till anläggningsboenden kommer att ske i samband med att de fyller 18 år och är fortsatt asylsökande. Om de beviljas uppehållstillstånd görs en kommunanvisning med stöd till boende. Vid omfattande vårdbehov ansvarar socialtjänsten för placering. Regeringen har föreslagit ett tillfälligt bidrag som ska ge kommuner möjlighet att låta ensamkommande som fyller 18 år få stanna i kommunen tills beslut om asyl ges. Det innebär dock merkostnader för kommunen. Vid överflyttning till Migrationsverkets boenden finns en viss verkställighetstid, vilket innebär att socialnämnden ansvarar för kostnader för boende och uppehälle under tiden. Dessa kostnader ersätts inte av staten, men det föreslagna kommunbidraget kan dock täcka dessa.

Förvaltningen föreslår att socialnämnden även fortsättningsvis fortsätter att tillämpa gällande regelverk avseende ansvarfördelning mellan saten och kommunerna för ensamkommande som fyller 18 år och att det föreslagna kommunbidraget används för att finansiera kostnader för boende och uppehälle innan överflyttning sker till Migrationsverket.

21.Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
En ny lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård träder i kraft den 1 januari 2018. Målgruppen är personer i alla åldrar som efter utskrivning behöver insatser från socialtjänsten, den kommunalt finansierade hälso- och sjukvården och/eller den landstingsfinansierade öppna vården. Den nya lagen är tydlig med att huvudmännen ska komma överens om processen kring utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Förvaltningen föreslår att socialnämnden, omsorgsnämnden och äldreomsorgsnämnden tillstyrker att komunstyrelsen antar rekommendationen från styrelsen för Storsthlm (före detta KSL) om att samverka mer vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.

22.Uppsägning av avtal med Storsthlm om överenskommelse mellan kommunerna i länet om samverkan kring Sfi-basutbildning för kortutbildade och analfabeter
Vuxenutbildningen har idag ett avtal med Storsthlm (före detta KSL) om samverkan kring Sfi-utbildning för kortutbildade och analfabeter. Framtiden för denna samverkan är högst osäker då flera kommuner skapat egna lösningar utifrån lokala behov. Vuxenutbildningen anser att avtalet är ogynnsamt och att vi ska upphöra att vara en så kallad BAS-nod. Förvaltningens förslag till arbetslivsnämnden och kommunstyrelsen är därför att säga upp det aktuella avtalet med Storsthlm.

23.Stadsdirektören informerar
24.Meddelanden
25.Anmälan av delegeringsbeslut