Se alla

Politik i Södertälje

Onsdag 22 november 2017 18:00–20:00

Liberalernas kansli, Övre Torekällgatan 37A, Södertälje

18.00-18.10   Inledning och aktuellt i föreningen
18.10-18.50   Rapport från landsmötet
18.50-19.10   Fikapaus
19.10-19.40   På gång i nämnder, styrelser och landstinget
19.40-19.50   Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.50-20.00         Övriga frågor och avslutning

Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho

Kommunstyrelsens ärendelista 2017-11-24
1.   Protokollets justering

2.   Fastställande av dagordning
3.    Information från polisen
4.    Ekonomirapport
5.    Aktuella uppgifter om flyktingmottagning
6.    Finansiell riskrapport
7.    Utveckla investeringsprocessen
Genomförandegraden på kommunala investeringar i Södertälje har under flera år legat på en nivå under 60 procent, vilket betyder att bara drygt hälften av de beslutade investeringarna blir av. Genomförandet är också på en nivå som ligger klart under genomsnittet för rikets kommuner.

Mot bakgrund av detta, den höga skuldsättningsgraden, den stora framtida behovet av investeringar och de organisatoriska utmaningar som förvaltningen och bolagskoncernen innebär, har kommunstyrelsen givit stadsdirektören i uppdrag att föreslå förbättringar för att öka kvalitén i och stärka investeringsprocessen avseende: Framtagande av investeringsbudgeten, kvalitets- och kostnadskontroll i projekterings-och genomförande av beslutade investeringar, öka genomförandegrad i beslutade projekt, löpande uppföljning och återrapportering till kommunstyrelsen under budgetåret. Som tillägg till detta har koncernstyrelsen i Telge AB fatta beslut om att ge Telgekoncernens VD i uppdrag att utreda den koncerninterna investeringsprocessen. Svaren på detta redovisas separat.

Kommunen ska genom en väl fungerande investeringsprocess säkerställa att rätt investeringar görs, på rätt plats, vid rätt tid. Som ett led i detta ska investeringsprocessen att fattade beslut blir genomförda. För att höja/förbättra kvalitets- och kostnadskontrollen i planerings kvalitén i den kommungemensamma investeringsbudgeten och genomförandefaserna av investeringen vill förvaltningen genomföra nya insatser.

8.  Investering produktionsbeslut – Rosenborgsskolans grundsärskola, tillbyggnad
I Mål och budget 2017-2019finns investeringsprojektet Rosensborgsskolans grundsärskola tillbyggnad med listan över lokalinvesteringar. Investeringens storlek är bedömd till 50 miljoner kr. Utbildningskontoret tillstyrker kommunstyrelsen att uppdra Telgefastigheter AB att utföra nybyggnadsprojektet enligt upprättande systemhandlingar som beskriver byggprojektets innehåll, utformning, materialval, och tekniska funktioner.

9.    Försäljning av fastigheten Skridskon 1 inom Vasa handelsområde i Södertälje
Tekniska nämnden beslutade vid sitt sammanträde den 28 januari ge TK Projekt AB en option på att få köpa markområdet som efter avstyckning fått fastighetsbeteckningen Skridskon 1. Fastigheten kommer att förvärvas av bolagets dotterbolag Retail Park 3 AB. Bolagets planerade byggnation kommer att innehålla 4 stycken lokaler där en av lokalerna kommer att vara en livsmedelsaktör. Förslag till köpeavtal har upprättats mellan Retail Park 3 AB och kommunen där fastigheten Skridsko 1, som har en areal om 20078 kvm, säljs till bolaget för 14 miljoner kronor. Fastigheten har mycket svåra grundläggningsförhållanden som vid kommande byggnation kräver kostsamma åtgärder i form av pålning samt extra förstärkning av övriga markytor.

10.Avtal med Sverigeförhandlingen
Södertälje kommun har sedan jan-2015 bedrivit förhandling med Sverigeförhandling om finansiering och utformning av ett framtida höghastighetsjärnvägsnät i Sverige. En principiell överenskommelse träffades i maj 2016 som bekräftar med ett gemensamt handslag vid en presskonferens som Södertälje kommun tillsammans med de övriga fyra kommunerna utmed Ostlänken och Sverigeförhandlingen bjöd in till. Avtalet är nu slutförhandlat och en gemensam underskrift är planerad till den 13 november 2017, vilket träder i kraft när det formellt beslutas i de olika parternas olika beslutande organ. Förhandlingsläget har under processens gång stämts av i utskottet för regional utveckling och infrastruktur.

De viktigaste frågorna för Södertälje har under hela processen varit frågor kring Södertälje Syds roll som nod för nationellt, regionalt och lokalt resande samt att Södertälje Syd ska vara en station utmed hastighetsnätet där höghastighetståg och storregionala tågen stannar. Här har Södertälje nått framgång. Kommunens åtaganden i avtalet är främst kopplat till 47,7 mkr i medfinansiering och ett åtagande om byggande av 15.300 bostäder i Södertälje tätort innan 20135( räknat f r om 2016). Utöver detta finns det endast åtagandet kring att bidra till att förbättra tillgängligheten till Södertälje syd, främst för cykel samt att bistå Trafikverket med underlag i det framtida arbetet med att färdigställa järnvägen. Avtalet kräver en finansiering på 47,5 Mkr som fördelas enligt finansieringsplanen nedan

·      En tredjedel betalas när beslut tas av start av järnvägsplan

·      En tredjedel betalas när huvudkontrakt med entreprenör är tecknat

·      En tredjedel betalas när hela delsträckan är färdigbyggd för trafik.

11.Yttrande över remissen Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029

Denna remiss besvaras i två separata svar, ett inom ramen för Södertörnsamarbetet och ett eget remissvar från Södertälje kommun. Södertörnskommunerna anser att

  •  mer medel ska prioriteras till Stockholmsregionen mot bakgrund av den befolkningstillväxt som sker och regionens roll som landets ekonomiska motor.
  • Tidigare fattade överenskommelser och åtaganden i åtgärdsvalsstudier måste hållas för att säkerställa genomförande av den planering som görs i kommunerna och som kommuniceras till omvärlden.
  • Tvärförbindelse Södertörn ska finansieras och måste genomföras enligt hittills gälande tidsplan.
  • Sårbarheten med motorvägsbroarna över Södertälje kanal ska åtgärdas.

Södertälje kommun kräver att Trafikverket tar sitt ansvar och åtgärdar den uppenbara sårbarhet som råder med dagens motorvägsbroar över Södertälje kanal. De åtgärder som Trafikverket föreslår är endast utbyte av befintliga broar som ger förbättrad kapacitet genom utökning av antalet filer men inte hanterar den sårbarhet som endast en passage medför. Brohaveriet 2016 inträffade i huvudsak under semesterperioden med betydligt lägre trafik än övriga tider på året, trots det blev de samhällsekonomiska kostnaderna betydande och konsekvenserna främst för det lokal trafiken i Södertälje katastrofala. Södertälje vill ha en passage av Södertälje kanal.  Södertälje Kommunen har genomfört en utredning av hur denna nya passage kan genomföras som minskar sårbarheten och ökar kapaciteten för såväl den nationella, regionala som lokala trafiken till en mycket rimlig kostnad.

12. Yttrande över remissen Länsplan för regional transportinfrastruktur i Stockholms län 2018-2029

Även här besvaras remissen i två separata delar.

Södertörnskommunerna anser att:

–       Medel bör tillsättas för utredning och planering för att säkerställa Flemingsbergs funktion som regional stadskärna och bytespunkt inklusive resecentrum

–       Tvärförbindelse Södertörn ska finansieras och måste genom föras enligt hittills gällande tidsplan. Objektet är inte fullt finansierat i nationell plan och Södertörnskommunerna vill lyfta behovet i länsplaneyttrandet.

–       Tidigare fattade överenskommelser och åtaganden i åtgärdsvalsstudier måste hållas för att säkerställa genomförande av den planering som görs i kommunerna och som kommuniceras till omvärlden.

–       Statens myndigheter måste samordna sig för att inte förhindra arbetet med att möta den efterfrågan på bostäder som finns och som avtalats om.

Länsstyrelsen konstaterar i förslaget till länsplan att de medel som tilldelats Stockholm län i praktiken är lägre än föregående planperiod, och att tilldelningen inte är tillräcklig för att möta de behov som finns i denna tillväxtregion. Södertälje kommun anser att det visar på bristande förståelse för Stockholmsregionens behov att staten inte väljer att prioritera den del av Sverige som på ett tydligt sätt är landets tillväxtmotor.

En av de utgångspunkter som presenteras i förslaget är att minska sårbarheten vid störningar. Här nämns förra årets incident på motorvägensbroarna över Södertälje kanal. Södertälje instämmer i analysen att denna typ av sårbarhet har påverkan på hela samhället och tillväxten. Det är oförståeligt att någon lösning på denna sårbarhet inte presenteras i varken förslaget till länsplan eller nationell plan.

13.Remiss länsplan för regional transportinfrastruktur för Södermanlands län 2018-2029

Länsplanen för Södermanlands län berör Södertälje av flera skäl, främst eftersom länsplanen bidrar till finansiering av vägbyggen i Södertälje kommun, Riksväg 57 mellan Gnesta och Järna. Dessutom är arbetspendlingen mellan Sörmland och Södertälje mycket stor och östra Sörmland och Södertälje är stark sammanväxta i samma arbetsmarknadsregion

Arbetspendlingen från Sörmland sker till överväldigande del med bi vilket ger både trängsel och parkeringsproblem i Södertälje. Region Sörmland i rollen som länsplaneupprättare har ansvar att driva på och påverka utvecklingen i en mer hållbar riktning.

Södertälje kommun har tagit del av förslaget till länsplan och anser att förslaget i huvudsak ör bra men är för skarpt fokuserat till frågor inom länsgränsen. Södertälje kommun saknar ett strukturerat resonemang kring hur länsplanen kan bidra till att förbättra funktionen i Stockholms arbetsmarknadsregion som östra Sörmland och Södertälje tillsammans tillhör.

Södertälje betydelse som tillväxtmotor för stora delar av Sörmland visas tydligt i förslagen men kommunen saknar analyser och åtgärder för hur detta samband kan utvecklas i en mer hållbar riktning.

14.VA-policy och VA-plan 2017-2030
VA- policyn är ett eget dokument som angriper principer för hur kommunen agerar på VA- området för att styra mot en hållbar VA-försörjning. Den är vägledande får beslut och styrning inom VA- planeringen och gäller tillsammans med översiktsplanen.

VA- planen innehåller bland annat kriterier för bedömning av områden med som ska omfattas av VA-utbyggnadsplanen samt handlingsplaner med de åtgärdsbehov som identifieras för allmän och enskild vatten-och avloppsförsörjning.

VA- utbyggnadsplan hanterar de befintliga områden med samlad bebyggelse som kommunen avser att bygga ut kommunalt vatten-och avlopp i eventuell ny bebyggelse i eller i anslutning till dessa områden

Va- översikt är en bilaga till va- planen med nulägesbeskrivning och förutsättningar för allmän och enskild VA-försörjning.

Det finns åtta bindande åtgärder för kommuner i åtgärdsprogrammet från vattenmyndigheten. En av dessa handlar om ”kommunerna ska upprätta och utveckla vatten och avloppsvattenplaner för att miljökvalitetsnormerna för vatten ska följas. Enlig Mål och budget 2017-2019 ska en vattenplan vara den samlande dokumentet för kommunens planering och uppföljning av åtgärder enligt vattendirektivet.

Va-policyn och VA- planen har fått bifall i miljönämnden, tekniska nämnden, stadsbyggnadsnämnden, kommundelsnämnderna och Telge Nät.

15.Barnbokslut 2016
Kommunens barnbokslut syftar till att ge översiktlig bild av barnens situation och tar sin utgångspunkt i barnkonventionens barnrättsperspektiv. Liksom tidigare år lyfts problem med barnfattigdom som har stor påverkan på barns livsvillkor. Positiva trender som kan utläsas från årets elevenkät är ungdomars självrapporterade alkohol och tobaksvanor fortsätter förbättras. Däremot ökar den psykiska ohälsan drastiskt hos kommunens tonåringar. Alarmerande siffror från barnhälsovården är att 20,4 procent av kommunens 0-4  veckor gamla barn utsätts för tobaksrök i sin hemmiljö. Det är av stor vikt att kommunens verksamheter arbetar förebyggande och främjande för att förbättra barnens uppväxtvillkor.

Den totala andelen elever med behörighet till gymnasiet har ökat för samtliga program från föregående läsår, liksom antalet elever som är behöriga i engelska, matematik och svenska. I Södertälje kommun genomförs väsentligt fler vräkningar som berör barn relaterade till jämförbara kommuner. Det finns ett problem med handel av hyreskontrakt och olovlig andrahandshyrning i Södertälje som kan vara en del av orsaken. Barnkonventionen föreslås bli lag från den 1 januari 2020, det kommer innebära ökade krav på kunskap om barnrätten inom kommunens verksamheter.

Förslag: Kommunen godkänner barnbokslut 2016

16.Ytrande över remissen Nästa steg på vägen mot en mer jämlik hälsa (SOU 2017:47)

Kommissionen för jämlik häls har lämnat sitt slutbetänkande” Nästa steg mot en mer jämlik hälsa, SOU 2017 17:47 till Södertälje kommun som remissinstans. Kommissionens utgångspunkt är att det krävs ett tvärsektoriellt, långsiktigt och hållbart arbete på flera områden för att sluta hälsoklyftorna inom en generation. Kommissionens förslag på åtgärder för ökat jämlikhet i hälsa fokuserar på åtta prioriterade områden: 1. Det tidiga livet. 2. Kompetenser, kunskaper och utbildning. 3. Arbete, arbetsförhållande och arbetsmiljö. 4) inkomster och försörjningsmöjlighet. 5. Boende och närmiljö. 6. Levnadsvanor. 7. Kontroll, inflytande och delaktighet. 8. En jämlik och hälsofrämjande hälso-och sjukvård.

Förvaltningen tycker att kommissionens alla förslag är genomarbetade och relevanta. Inriktningen på åtgärderna i de åtta målområdena går i linje med Södertäljes folkhälsoprogram samt med kommunens övriga styrdokument. Mycket av det som kommissionen föreslår förstärker det som kommunens folkhälsoprogram redan angriper. Arbetet med sociala investeringar, familjecentraler och hembesöksprogram är exempel på arbete inom de åtta prioriterade målområdena. Kommissionen skriver att det möjligen vore påkallat att se över utformningen av EBO- lagstiftningen och dess konsekvenser för hälsa kopplat till trångboddhet. Södertälje kommun efterfrågar i yttrandet ett mer konkret förslag från kommissionen till regeringen att se över EBO-lagstiftningen ur detta perspektiv.

17.Åtgärdsplan för ökat valdeltagande

Kommunstyrelsen valde 1 september att återremittera ärendet för att utreda om /hur Södertälje kommun existerande kompetenser och resurser kan användas föra att genomföra åtgärder för ett ökat valdeltagandet och i dialog ytterligare utveckla effektiva åtgärder för ett ökat valdeltagande. En arbetsgrupp inom befintlig förvaltning med demokratiberedningen som föreslagen styrgrupp bör väga kostnader mot förväntat effekt. Till det förslås en budget på individuella faktorer 95.000 kr och kontextuella faktorer 405.000 kr. Skillnaden mellan det här ärendet och det som togs upp i september är att betoningen ligger på en kontextuell faktor. Det är sökbart föreningsbidrag. Inom ramen för åtgärdsplanen föreslås sökbart bidrag till idéburen sektor och föreningar med syftet att öka valdeltagandet och intresset för valet 2018. Kriterier behöver upprättas för ett sådant bidrag i samråd med stadsjuristen och kultur-och fritidskontoret. Kommunstyrelsen kontor föreslår att sökbart bidrag maximalt ska kunna uppgå till 20.000 kr per förening.

18.Utbetalning av partistöd och ändring av reglementet

Partierna som är representerade i Södertälje kommunfullmäktige får ett årligt partistöd utifrån kommunens partistödsreglemente. Reglementet har fastställs av kommunfullmäktige under 2015 och är till stora delar baserade på den förlaga till reglemente som Sveriges kommuner och landsting, SKL, har utarbetat.

I enlighet med reglementet ska det årligen fattas beslut om utbetalning av partistöd. Av reglementet framgår att en redovisning av hur partistödet använts och granskningsintyg rörande redovisningen ska lämnas från partierna 6 månader efter årsskiftet, det vill säga före juni månads utgång. Första året som reglementet tillämpades, 2016 inkom samtliga partier med redovisning och granskningsintyg inom den föreskrivna tiden. KF beslutade sedan i november 2016 att partistödet under 2017 ska betalas ut enligt reglerna i partistödsreglementet.

Inför kommande beslut som avser utbetalning av partistöd under 2018, har två Partier inte lämnat redovisning och granskningsintyg i tid. Mot dennas bakgrund föreslår kommunstyrelsens kontor en revidering av reglementet för partistöd.

Två partier kommer enligt det här förslaget att få reduktion (förseningsavgift). Kristdemokraterna 18. 850 kronor och Miljöpartiet 52.183 kronor.

19.Uppdatering av reglementen
Det har vid genomgång av reglemente avseende kommunstyrelsen, arbetslivsnämnden, kultur-och fritidsnämnden, miljönämnden, utbildningsnämnden och förmyndarnämnden upptäckts att dessa innehåller vissa formella felaktigheter, främst i form av hänvisningar till obsoleta (föråldrade) lagar och förordningar. Detta har nu justerats. Även smärre språkliga och nomenklaturiska justeringar har gjorts, för att öka tydligheten. Ändringarna innebär inga förändringar i sak. Utöver ovan nämnda reglementen pågår det en uppdatering av övriga kommunala nämnders reglementen. Beslut gällande dessa kommer att fattas senare i ett separat ärende.

20.Revidering av Regler och riktlinjer för föreningsbidrag
Kultur och fritidskontoret föreslår en revidering av texten föra att tydliggöra målen och allmänna bestämmelser i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag. Reglerna ska involvera alla föreningsaktiva oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder enligt diskrimineringslagen, FN:s internationella konvention för mänskliga rättigheter, FN:s internationella konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Föreslår att besluta att revidera målen och allmänna bestämmelser i Regler och riktlinjer för föreningsbidrag samt att ersätta ordet handikapp till funktionsnedsättning i alla fall där det står handikapp.

21.Sammanträdesplan 2018 för KS och KF
Kommunfullmäktige: 5/2, 5/3, 9/4, 2/5, 28/5, 20/6, 1/10, 22/10 (nyvalda KF), 5/11, 26/11, 1712
Kommunstyrelsen: 2/2, 23/2, 6/4, 27/4, 25/5 15/6, 31/8, 28/9, 26/10, 23/11 , 14/12

22.Stadsdirektören informerar
23.Meddelanden
24.Anmälan av delegeringsbeslut
25.Motioner väckta vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2 oktober 2017