Se alla

Politik i Södertälje

Onsdag 27 september 2017 18:00–20:00

Liberalernas kansli, Övre Torekällgatan 37A, Södertälje – portkod 2917

Mötet äger rum den 27 september kl 18.00-20.00
Datumet ovan anger när den senaste ändringen gjordes. Programbuggen är rapporterad
Agenda:
18.00-18.10  Inledning och aktuellt i föreningen
18.10-18.50  På gång i nämnder, styrelser och landstinget
18.50-19.10  Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.10-19.15  Övriga frågor
19.15-20.00  Releaseparty för nr 3 av Täljeliberalen 2017

Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho

Kommunstyrelsens ärendelista 2017-09-29
1.    Protokollets justering
2.    Fastställande av dagordning
3.    Information från polisen
4.    Ekonomirapport
5.    Aktuella uppgifter om flyktingmottagning
6.    Finansiell riskrapport
7.    Revisionsberättelse och årsredovisning 2016 för Samordningsförbundet i Södertälje
Enligt revisionsberättelsen ger årsredovisningen en rättvisande bild av resultat och ställning. Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige beviljar styrelsen och dess enskilda förtroendevalda ansvarsfrihet. Förbundet uppvisar ett positivt resultat om 633 000 kronor. 342 individer har registrerats under 2016, vilket gör att målet om 405 individer inte nåtts. Det beror främst på osäkerheter inom Ung i Tälje. Målet att deltagarna ska komma i arbete eller studier och målet att deltagarnas behov av offentlig försörjning ska minska har inte kvantifierats. Inte heller har den samman-tagna måluppfyllelsen bedömts.

8.    Stockholmsregionens utveckling. Klimatfärdplan 2050
Klimatfärdplanen är ett vägledande dokument i regionens klimatarbete och har status som ett planeringsunderlag enligt PBL. Det innebär att det ska användas i kommunens framtida planering. Dokumentet innehåller kunskaps- och faktaunderlag samt mål, vägval och verktyg. Jämfört med Södertäljes eget miljö- och klimatarbete ligger ambitionsnivå generellt lägre.

9.    Stockholmsregionens utveckling. Landsbygds- och skärgårdsstrategi
Även landsbygds- och skärgårdsstrategin är ett vägledande dokument i regionens landsbygds- och skärgårdsarbete och har också status som ett planeringsunderlag enligt PBL. Förvaltningen anser att förslaget utgör ett utmärkt faktaunderlag, men att det saknar de kvaliteter som krävs för att vara en strategi som kan implementeras i regionen. Det saknas tydliga prioriteringar och förslaget bör därför vidareförädlas, inklusive ett erbjudande om att Södertälje kommun kan bli en delaktig aktör.

10.För-markanvisningsavtal för utveckling av Daldockan
Under 2016 har projekt- och exploateringsenheten annonserat ut markanvisning Daldockan på kommunens hemsida. Parallellt med detta har planenheten fått i uppdrag att ta fram en strukturplan för Mariekälla/ Saltskog, där detta markanvisningsområde ingår.
Avsikten är att kommunen med utvalda exploatörer ska planlägga och möjliggöra för en byggnation av 500-700 bostäder och samhällsservice. I enlighet med kommunens riktlinjer hanteras ärendet som en direkt-anvisning. Förhandlingar kring ett för-markanvisningsavtal har inletts med Fastighet L E AB Lundbergs, Peab Markutveckling AB, Rikshem Daldockan AB och Wästbygg Projektutveckling Stockholm AB. Projektet uppskattas generera en intäkt om 270 miljoner kronor.

11.Yttrande över remissen ”Förslag till överenskommelse och bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende mellan kommunerna i Stockholms län”
Styrelsen för kommunerna i Stockholms län (KSL) har sänt ut en remiss gällande förslag till ny länsöverenskommelse om bibehållet kostnadsansvar vid flyttning till särskilt boende inom länet. Överenskommelsen föreslås träda i kraft den 1 januari 2018. Förslaget till överenskommelse innebär ett avsteg från ansvarsfördelningen enligt socialtjänstlagen (SoL). Det innebär att den enskilde ska göra ansökan i den nuvarande bosättningskommunen (utflyttningskommunen), som sedan fattar beslut, ansvarar för insatsen och behåller ett långsiktigt kostnads- och myndighetsansvar. Syftet är att underlätta för äldre att flytta inom länet, minska den ekonomiska risken för kommunerna att starta nya boenden, öka mångfalden av boenden och minska konkurrensen mellan kommunerna vid platsbrist. Förvaltningens bedömning är att det i nuläget inte finns ett behov av en sådan här överenskommelse. Dagens samverkan där kommunerna är varandra behjälpliga med utredningar anses fungera väl. För att kunna ta ställning till behovet på längre sikt för en gemensam överenskommelse om ändrat betalningsansvar krävs ett bredare underlag från KSL, som beskriver hur ett modifierat betalningsansvar skulle bidra till att öka utbyggnaden av boenden i länet och öka eller minska efterfrågan. Förvaltningen menar också att det aktuella förslaget skulle begränsa den enskildes valfrihet, eftersom det ofta finns en rad individuella orsaker till varför en enskild vill söka boenden i en annan kommun.

12.Remiss av betänkandet ”Nästa steg? – Förslag för en stärkt minoritetspolitik”
Kulturdepartementet har remitterat det aktuella betänkandet Till Södertälje kommun. Utredningens uppdrag är att se över hela det minoritetspolitiska området och göra en analys av genomslaget av den minoritetspolitiska reformen 2010. Det ingår även att se över hur väl Sverige lever upp till åtaganden inom ramkonventionen och språkstadgan. Förvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till utredningens skärpta förslag och åtgärder.
Det handlar om att kommunerna ska vara skyldiga att anta minoritets-politiska mål och riktlinjer som ska följas upp, att de nationella minoriteternas rättigheter inom äldreomsorgen ska stärkas och att det sker en tydligare reglering av kommunernas skyldighet avseende förskola inom finskt förvaltningsområde.

13.Miljö- och klimatprogram för Södertälje kommun 2017-2020
Ett förslag till miljö- och klimatprogram för 2017-2020 har tagits fram. Det är respektive nämnds och bolags ansvar att målen och åtgärderna i program-met implementeras i såväl verksamhets- som affärsplaner. Det nya programmet fokuserar liksom tidigare på fyra områden; mark och vatten, klimat och energi, bebyggelse och transporter samt konsumtion och beteende. Ansvarfrågan har förtydligats. Nya mål om kemikalier, mikroplaster och kollektivtrafik har tillkommit efter remissrundan.

14.Informationssäkerhetspolicy
Alla som hanterar information inom verksamheten har ett ansvar att upprätthålla säkerheten. Policyn utgör högsta nivån i följande styrande dokument; Informationssäkerhetspolicy, Anvisningar för olika användar-kategorier samt Tillämpningar, rutiner och checklistor. Policyn är utarbetad utifrån ett samarbete med KSL och baserad på riktlinjer från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Det övergripande ansvaret för informationssäkerhet i kommunen har överförts från IT-strategen till säkerhetschefen.

15. Lägesrapport gällande behovet av boende för äldre
Muntlig information.

16. Valkretsar och valdistrikt i 2018 års val
Från och med valet 2018 kan kommunerna välja att inte ha en indelning i valkretsar. Södertälje skulle enligt tidigare lagstiftning vara indelad i åtminstone två valkretsar. Detta har under åren diskuterats då en sådan indelning kunnat innebära att fördelningen av mandat i fullmäktige med två eller flera valkretsar avvikit från den fördelning man skulle fått om det samlade valresultatet i hela kommunen använts. Beträffande valdistrikt är tumregeln att dessa bör ha mindre än 2 000 röstberättigade. Därför föreslås att Glasberga frigörs från Östertälje och bildar ett eget distrikt. Valnämnden föreslår kommunstyrelsen/kommunfullmäktige besluta att kommunen ska utgöra en enda valkrets i valet 2018.

17. Svar på motion av Anne-Marie Larsson (M) med rubriken ”Snöskottning till äldre”
Majoritetens förslag till beslut: motionen avslås. Snöröjning som sker maskinellt upphandlas av samhällsbyggnadskontoret (Sbk). För handskottning anlitas Telge Tillväxt av både social- och omsorgskontoret och Sbk. Kommunstyrelsen menar att det nuvarande arbetssättet fungerar, inte minst av arbetsmarknadsskäl.

18. Svar på motion av Marita Lärnestad (M) med rubriken ”Försköna platsen mittemot Holmfastristningen”
Majoritetens förslag till beslut: motionen anses besvarad. Kommunstyrelsen anser att förslagen redan beaktas i kommunens grönplan och den exploateringsförstudie som gjorts för området. Platsen är sedan tidigare utpekad som rekreationsområde.

19. Svar på motion av Alexander Rosenberg (M) med rubriken ”Syna platsbluffen”
Majoritetens förslag till beslut: motionen anses besvarad. Motionen pekar på problematiken med den gröna plastpåsen som Södertäljeborna sorterar matavfallet i och som sedan förädlas till biogas och gödsel. En del av plasten följer med i processen och hamnar på åkrarna och i naturen. Även icke matavfall läggs i de gröna påsarna. Kommunstyrelsen slår fast att det bör finnas ett klart alternativ att byta till, som är hållbart miljömässigt och ekonomiskt, innan den gröna påsen fasas ut. Informations-kampanjer genomförs också som syftar till att minska felsorteringsgraden.

20. Svar på motion av Joakim Granberg (RP) med rubriken ”Rondell i korsningen Humlestigen/Bollvägen/Holmfastvägen”
Majoritetens förslag till beslut: motionen avslås. Kommunstyrelsen anser att en cirkulationsplats på den föreslagna sträckan inte är den effektivaste åtgärden, såväl trafikmässigt som kostnadsmässigt. Vidare bör utvärdering av de upphöjda övergångsställen, som anläggs på ett antal ställen runt om i kommunen, inväntas innan det byggs fler sådana.

21. Redovisning av obesvarade motioner oktober 2017
En redovisning av antalet obesvarade motioner ska föreläggas kommunstyrelsen/kommunfullmäktige två gånger per år. Kommunallagen stipulerar att en motion bör beredas så att fullmäktige kan fatta beslut inom ett år från det att motionen väcks. Av balansen av beredning och behandling av motioner framgår att det i många fall kan ta mer än ett år. I den senaste redovisningen finns en motion från 2011, två från 2012, fyra från 2013 och fyra från 2014 att besvara. Under 2015 väcktes 58 och 2016 28 motioner. Av dessa återstår att besvara 30 motioner från 2015 och 21 från 2016. Dessutom föreslås tre motioner avskrivas, en på grund av att den inte längre är aktuell och två på motionärernas begäran. Liberalerna har totalt 30 obesvarade motioner.

22.Redovisning av obesvarade medborgarförslag oktober 2017
Från 2016 till dags dato har kommunfullmäktige överlämnat 52 medborgar-förslag till nämnder och styrelser för beslut och besvarande. Av dessa har 2 bifallits, 11 avslagits/avvisats och 18 besvarats med annan motivering än bifall eller avslag. Förutom de tre förslag som är försenade har 18 stycken ännu ej bevarats.

23.Stadsdirektören informerar
24.Anmälan av delegeringsbeslut