Se alla

En tillväxtmotor ska inte gå på tomgång

Axplock från Liberalernas trafikpolitiska program

Torsdag 19 oktober 2017

Inom tio år kommer Stockholmsregionen att husera över 2,5 miljoner invånare. Bara i Södertälje planerar vi för 10 000 bostäder under perioden. Att människor flyttar hit är positivt, men tillväxten ställer krav på ökad mobilitet.

Liberalerna har i ett nytt trafikpolitiskt program lagt över 100 förslag för att underlätta resandet i länet. Här är några satsningar vi särskilt lyfter fram:

Regionalisera trängselskatten
För att säkra nödvändiga ekonomiska muskler vill Liberalerna att trängselskatten i högre grad kommer vårt län till del. Öronmärk angelägna satsningar på kollektivtrafik.

Underlätta tvärkommunikationer
I förslaget till ny nationell infrastrukturplan har Östlig förbindelse – den strategiska pusselbiten i huvudstadens ringled – strukits. Vi uppmanar regeringen att snarast tänka om och lägga tillbaka investeringen. Likaså behöver vi kratta manegen för Tvärförbindelse Södertörn, vars finansiering också fått stryka på foten. De här trafiklederna främjar utveckling, skapar nya resvägar och gör transportsystemet mer robust och flexibelt.

Bygg bort flaskhalsar.
Myndigheten Trafikanalys bedömer att den samhällsekonomiska förseningskostnaden för trängseln i regionen varje år uppgår till 6,3 miljarder kronor. Att inte göra något åt detta är katastrofalt för arbetspendling, framkomlighet – inte minst för bussar – och tillväxt, för både regionen och landet som helhet. Ett talande exempel är haveriet på motorvägsbron midsommarafton 2016, som påverkade biltrafiken i hela Mellansverige. Vi kräver därför att en ny förbindelse för E4/E20 över eller under Södertälje kanal snarast läggs in i den statliga trafikplaneringen.

Främja innovation
Våga tänka nytt. Låt det offentliga pröva nya idéer. Vår region ska vara innovativ och kreativa mobilitetslösningar måste få möjlighet att testas i mindre skala.

Storstadsbon ägnar i genomsnitt 6,4 arbetsveckor om året till arbetspendling och tillbringar cirka 17 arbetsdagar i bilköer. Till Södertälje reser varje arbetsdag uppemot 24 000 personer och ut från kommunen 12 000 för att jobba. Vi är övertygade om att alla dessa människor delar vår önskan om att minska tiden för pendling – och köande.

I längden tjänar hela Sverige på det – en tillväxtmotor ska inte hacka på tomgång.

Sara Svanström (L)
Vice ordförande trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Mats Siljebrand (L)
Gruppledare

Publicerad i Länstidningen den 19 oktober 2017