En stor dag när nya Södertälje sjukhus öppnar

Torsdag 9 mars 2017

I dag invigs ett ombyggt och delvis nytt Södertälje sjukhus, med en ny stor förlossningsavdelning och en ny akutmottagning. Det är en stor dag för Stockholms läns landsting och om möjligt en ännu större dag för Södertäljeborna. Vi är stolta och ser fram emot de fortsatta satsningarna på att utveckla Södertälje sjukhus till ett av länets absolut bästa akutsjukhus.

Därutöver invigs nya avdelningar för avancerad operation, röntgen, mottagningscentrum, sterilteknisk enhet och intensivvård. Därmed är Södertälje sjukhus det andra akutsjukhuset i länet som får en nystart på kort tid. I slutet av förra året flyttade som bekant avdelningarna för barn och thorax in i nya Karolinska sjukhuset i Solna.

Vi är därmed mitt uppe i den resa som landstinget inledde under förra mandatperioden, när vi beslutade att bygga ut antalet vårdplatser i länet och utveckla hälso- och sjukvården så att den bättre möter den växande befolkningens och den enskilda patientens behov. En tydlig förändring i den riktningen är att alla nya vårdplatser på Södertälje sjukhus är i enkelrum, precis som på nya Karolinska.

Lika optimistiskt var läget inte för 14 år sedan. Då, under Socialdemokraternas ledning, skulle akutsjukvården och förlossningsvården avvecklas och akutsjukhuset omvandlas till ett närsjukhus. I dag, under Alliansens ledning, invigs i stället ett av Sveriges modernaste akutsjukhus.

Framtidens vård är här redan i dag. Vi bygger inte bara nya sjukhus, vi ser även till att utveckla vården utanför akutsjukhusen så att patienterna lättare kan hitta rätt. För mindre akuta behandlingar införs närakuter runtom i länet. En av dessa kommer ligga i nära anslutning till Södertälje sjukhus.

Närakuterna är en viktig satsning, och förutsättning, för att Södertäljebor och övriga länsinvånare ska få rätt vård vid rätt tidpunkt. För oss liberaler är det viktigt att det finns en nära och trygg vård på alla nivåer, att tillgången till vård säkras och framför allt att patientens rätt att välja vård är en frihet som måste försvaras.

Vi investerar därför i vårdcentraler, så att de ska vara det givna alternativet som den första ingången till vården. Kopplat till vårdcentralerna finns distriktssköterskor, psykologer och annan vårdpersonal som möjliggör exempelvis äldremottagningar och psykosociala insatser.

Vårdbyggnader i all ära men det är innehållet som är vårt viktigaste uppdrag. En modern vård måste möta patienten utifrån patientens unika behov. Därför underlättar vi för patienter att kontakta vården via internet. Från och med i år ska landstingets vårdgivare även ge alla patienter tillgång till sin egen journal via nätet.

De som inte alltid kan göra fysiska besök ska ha möjlighet att träffa en läkare eller en sjuksköterska via datorn eller mobilen. Även för personalen är det helt avgörande att landstingets it-miljö utvecklas för att minska den administrativa bördan och frigöra mer tid till mötet med patienten.

Vi är övertygade om att ombyggnationerna kommer att ge inspiration och ny energi i det fortsatta utvecklingsarbetet. Vi ser även stora möjligheter för utveckling och innovation mellan Södertälje sjukhus och de nya aktörerna som kommer att etablera sig vid Södertälje Science Park. Det skapar fantastiska möjligheter för att gemensamt med akademin, näringslivet och kommunen utveckla vården för framtidens behov.

Anna Starbrink (L)
hälso- och sjukvårdslandstingsråd

Daniel Forslund (L)
innovationslandstingsråd