En hemtjänst med full valfrihet
Torsdag 15 september 2016
Efter omstart och kvalitetssäkring av hemtjänsten menar vi att Södertälje kommun är mogen för ett återinförande av LOV.
På nyåret 2014 satte de rödgröna stopp för en verksamhet med valfrihet. Alliansen protesterade samfällt mot beslutet. Den socialistiska majoriteten lanserade istället en modell som kombinerade hemtjänst i offentlig (55 procent) och privat regi (45 procent), med fem upphandlade aktörer. Avtalen skulle gälla i två år med utvärdering efter 18 månader – vilken nyligen redovisats – och med möjlighet till förlängning 1+1 år.
Majoriteten avser att fortsätta på den inslagna vägen, samtidigt som analys kring nuvarande koncept, ersättningssystem och statliga regler efterlyses. Vi fyra allianspartier drar dock en annan slutsats än vänstertrion. Vi sätter brukaren i centrum och föreslår därför att förvaltningen krattar manegen för ett återinförande av LOV (Lagen om valfrihetssystem) senast i november 2018 när kontrakten löper ut.
En färsk rapport konstaterar att redan innan införandet av den nya modellen visade antalet utförda timmar en nedåtgående trend. Detta inte minst sedan två framträdande företag i branschen avslöjats med fusk och bedrägeri. Uppföljningsenheten vid social- och omsorgskontoret förstärktes till tre årsarbetare. Bemanningen under LOV var endast en årsarbetare, som skötte avtal, godkände utförare och gjorde uppföljningar. Besluten togs därför på bristfällig grund, då man överhopades av ärenden och sattes under stor press.
Tillkomsten av en funktion för kontroll och kvalitetssäkring blev därmed avgörande för att vända den negativa kostnadstrenden. Södertälje har lärt sig av sina misstag och har nu bättre förutsättningar än tidigare att ha en fullt utbyggd hemtjänst.
Vi noterar också att Socialstyrelsens årliga brukarenkät säger att nöjdheten generellt sjunkit från 86 procent 2014 till 78 procent 2015. Andra undersökningar indikerar också att brukarna är mer nöjda med de privata utförarna än kommunen och att kostnaderna i förhållandet till antalet utförda timmar är högre för den kommunala hemtjänsten än de fem företagen.
Med facit i hand ser vi att oavsett hur bra tjänsten än är kan inte företagen få fler brukare. Det är heller inte möjligt för nya aktörer att leverera tjänster. Minskningen av volymerna skedde redan innan övergången till LOU (Lagen om offentlig upphandling), tack vare omprövning av biståndsbeslut. Och till råga på allt har fler Södertäljebor blivit missnöjda med sin hemtjänst.
Vi föreslår därför att kommunen fortsätter att bygga upp en oberoende kvalitetsenhet och förbereder en återgång till en hemtjänst med full valfrihet.
MARITA LÄRNESTAD (M)
MATS SILJEBRAND (L)
DAVID WINERDAL (KD)
TAGE GRIPENSTAM (C)
Publicerad i Länstidningen den 15 september 2016