Drömresor för seniorer med VR-glasögon

Tisdag 18 april 2017

Populära Playmäkers startade för 10 år sedan inom ramen för Kultur 365. Då var TV-spel sista skriket, men i dag är det surfplattor som gäller. Nu menar Liberalerna att det är dags att ta steget in i framtiden – låt våra äldre göra drömresor med VR-glasögon.

Syftet med Kultur 365 är att skapa nya perspektiv på aktivitet, social tillvaro och kulturellt tänkande för seniorer i Södertälje. ”Forskningen har visat att det är viktigt att arbeta med alla våra sinnen inom äldreomsorgen, för att ge en maxad kulturupplevelse” förklarar en engagerad kulturmäklare.

Genom åren har olika teman passerat revy, som ”Resebyrån – en fingerad bussresa från Södertälje till Paris, ”Finlandsbåten – paraplydrinkar, dans och karaoke” och ”Här är ditt liv – med teknikens hjälp återvänder vi till platser och händelser”.

Nu i april arrangerar Playmäkers en konferens där det bjuds på upplevelser för hela hjärnan. På programmet står kunskapsshow med forskning, teknik och erfarenhetsutbyte, men även en diskussion om morgondagens äldreomsorg. Med andra ord en dag för både hjärta och hjärna.

Nyligen kunde vi i Expressen läsa om att man på danska vård- och omsorgsboenden testat virtual reality-teknik – med lyckat resultat. Knud Erik är ett lysande exempel. Han sitter i rullstol och har problem med minnet. Tristessen på boendet i Kolding bröts dock när Knud genom ett par VR-glasögon magiskt förflyttades till ett skönt Thailand med strålande sol och turksblått hav. ”Det var helt fantastiskt, som att vara där, detta glömmer jag aldrig”, sammanfattade en synbart rörd Knud Erik, samtidigt som glädjetårarana rann nedför kinderna.

Liberalerna bejakar framtidsinriktad teknik, som kan främja både självkänsla och sinnesro hos våra seniorer.

Vi föreslår därför att VR-tekniken – gärna i regi av uppskattade Kultur 365 – prövas och sedan utvärderas vid några av våra äldreboenden i Södertälje.

gruppledare

Publicerad i Länstidningen den 18 april 2017