Demokratin behöver dig!

Torsdag 2 juni 2016

Enligt den internationella oberoende människorättsorganisationen Human Rights Watch har demokratin i många länder försvagats flera år i följd. Aldrig tidigare har demokratin varit hotad av vänster-, höger- och islamistiska extremister. Viktiga liberala värderingar såsom mänskliga fri- och rättigheter, alla människors lika värde och jämställdhet, som vårt samhälle är byggt på, utmanas av mörka krafter.

Vi måste värna och vårda demokratin varje dag och inte ta den för given. Det tål att upprepas om och om igen. Många människor har flytt undan krig, förföljelser och diktaturer för att finna en fristad i Sverige och Södertälje. Därför är samhällsengagemanget viktigt – oavsett om det är genom politiskt eller ideellt arbete i föreningslivet.

I det senaste valet 2014 sjönk valdeltagandet i Södertälje. Det finns valdistrikt i vår stad där knappt varannan röstar. Trots många satsningar och projekt, så finns det invånare i vissa områden som inte är aktiva och tar del av samhället. Ett viktigt steg i att bekämpa segregationen är att fler invånare engagerar sig i samhällsbygget. Det som händer i vår stad och omvärld berör oss i allra högsta grad.

Metin Hawsho,
vice gruppledare Liberalerna