Demokratiarbete för ökat valdeltagande

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande

Måndag 30 september 2019

Valdeltagandet i Södertälje är lågt och vid senaste kommunalvalet 2018 t o m lägre än föregående valår 2014, (69,89% 2018 jämfört med 71,99% 2014). Valdeltagandet är bland de lägsta i Sverige.

Att valdeltagandet är så lågt och sjunker är ett hot mot demokratin. Det visar att en stor del av kommuninnevånarna inte är delaktiga/inte känner sig delaktiga/inte bryr sig om att vara delaktiga. Detta går ”stick i stäv” mot de mål som Kommunfullmäktige antagit. KF:s mål #2 är just ”Medborgarna har inflytande och är delaktiga”.
Vi har haft en Demokratiberedning och vi har haft valinformatörer vars arbete syftat till ökat valdeltagande. Trots detta sjönk valdeltagandet ytterligare.

Kommunstyrelsens kontor har tagit fram en ”Handlingsplan för demokratiutveckling” och en ”Strategi för det systematiska demokratiarbetet”. Det finns också en uppföljningsrapport ”Projekt för ökat valdeltagande 2018”. Dokumenten har varit på remiss och färdigställts och godkänts i KS men enligt vad vi kan se har inga beslut om åtgärder fattats förutom om att lämna över ansvaret till Hållbarhetsutskottet.

I uppföljningsrapporten poängteras, på flera olika sätt, vikten av att påbörja insatser i god tid före ett val. Det är nu knappt tre år tills dess att det är val igen.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till Kommunstyrelsens ordförande:

1. Hur arbetar Hållbarhetsutskottet för att säkerställa att valdeltagandet i Södertälje kommer att öka? Hur ser verksamhetsplanen och budgeten för pågående arbete ut?
  2. Vilka funktioner och organisationer är involverade i arbetet?

Södertälje den 30 september 2019
Ann Westerberg (L)