Bryt äldres ensamhet med måltidsvänner

Torsdag 20 juli 2017

En av vår tids stora utmaningar är ensamheten bland äldre. Enligt socialstyrelsens årliga undersökning av personer med äldreomsorg lider var tionde av ångest, oro och rädsla och 15 procent besväras ofta av ensamhet. Även undernäring är ett växande problem. Det här är en trend vi Liberaler vill vända.

Kommunens befolkningsprognos visar att vi ganska snart blir betydligt fler invånare över 80 år. Den här utvecklingen kräver både målmedvetenhet och mod från oss förtroendevalda – vi måste prioritera vård av och service för våra seniorer. Det behövs också ett visst mått av kreativitet för att hitta nya grepp för att stärka kvaliteten inom omsorgen.

Kävlinge har genomfört ett projekt som man kallar för ”Måltidsvän”. Kommunen har samverkat med den ideella sektorn, där frivilliga besökt äldre en gång i veckan för gemensamma måltider. Antingen har man ätit vid dukat bord hemma hos den äldre eller så har man avnjutit maten tillsammans på någon av seniorrestaurangerna. Notan för måltidsvännernas portioner har kommunen stått för.

Det finns många värdeskapande delar i konceptet. Det civila samhället bjuds in att bidra till det offentliga uppdraget, där olika aktörers styrkor och fördelar kommer till sin rätt. Ensamma äldre får känna en stunds trivsam gemenskap och förhoppningsvis tycker de att både det som ligger på tallriken och livet smakar bättre.

Att äta i sällskap med andra människor är något de flesta av oss uppskattar. Det är en central del i våra liv som skänker glädje och ger mervärde. Det bör naturligtvis vara så även högt upp i åldrarna.

Ökad livskvalitet för ”årsrika” är en hjärtefråga för oss liberaler. Vi vill därför pröva att låta måltidsvänner sätta sig till bords tillsammans med äldre även i Södertälje.

Mats Siljebrand (L)
Gruppledare