Behöver Sverige lägre ingångslöner?

Seminarium arrangerat av Erik Ullenhag (L)

Onsdag 6 april 2016

Frågan avhandlades på ett seminarium i Riksdagshuset den 5 april. Arrangör var Erik Ullenhag, Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson, som också ledde mötet.

Övriga medverkande var:
John Hassler, ordförande Finanspolitiska rådet
Susanne Spector, arbetsmarknadsekonom Svenskt Näringsliv
Daniel Wiberg, chefsekonom Företagarna

Läs  en utförlig bakgrund i bifogad skrift:
Alla ska med seminarium 5 april uppdaterad

Sammanfattning

Sverige har bland de allra högsta ingångslönerna i EU och vi har OECD:s lägsta lönespridning. Därutöver har vi en samlad beskattning på jobb med lägre lön som trots sänkningar fortfarande är allt för hög.

• Sverige har lägst andel enkla jobb i EU. Det är en förklaring både till att vi har det största sysselsättningsgapet mellan inrikes och utrikes födda och en lägre sysselsättningsgrad än snittet i OECD för personer med de lägsta kunskapsnivåerna. Vår ungdomsarbetslöshet är mellan två och tre gånger högre än motsvarande arbetslöshet i Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland.
  • Det finns brett forskningsstöd för att de svenska ingångslönerna är problematiska för sysselsättningen. Bland de organisationer och expertmyndigheter som kritiserat dem finns IMF, Konjunkturinstitutet, Finanspolitiska rådet, EU-kommissionen och OECD.
  • Liberalerna föreslår mot den bakgrunden, om arbetsmarknadens parter inte sluter avtal som möter integrationsutmaningen, att en särskild anställningsform – startjobb – med ett reglerat lönespann införs för nyanlända och unga.
  • Den nya anställningsformen ska kunna omfatta personer upp till 23 års ålder samt nyanlända under de första fem åren efter det första beslutet om uppehållstillstånd.

I ett startjobb ska månadslönen vara mellan 14 000 och 16 000 kronor. Inga arbetsgivaravgifter ska utgå och kollektivavtalade försäkringar ska inte behöva betalas. Detta innebär att arbetsgivarnas kostnad i startjobben kan halveras jämfört med en motsvarande anställning på den reguljära arbetsmarknaden.

Det lönespann som föreslås i startjobben är högre än eller motsvarar minimilönen i länder vi ofta jämför oss med såsom Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

För den enskilda innebär lönenivån en månadslön netto på ca 11 500 kronor med dagens beskattning. Det är en högre inkomst efter skatt än vad 2,1 miljoner svenskar idag har. Vi är beredda att ytterligare, inom ramen för en samlad skattereform, sänka beskattningen på dessa inkomstnivåer.