Är det inte dags att införa språktest för ny personal i Södertälje?

Interpellation till kommunstyrelsens ordförande

Måndag 25 maj 2020

Det råder stor enighet mellan statliga utredningar, arbetsmarknadens parter beträffande vikten av att anställda i vård och omsorg har goda kunskaper i svenska. Ändå återkommer rapporter om att anställda inte behärskar svenska tillräckligt bra.

I Botkyrka kommun tog vård och omsorgsnämnden nyligen beslutet att från 1 juli införa språktest för nyanställningar i äldreomsorgen, LSS verksamheten och förskolan.

I Södertälje har vi liknande utmaningar och stort behov av att personalen behärskar svenska språket. Det är problematiskt när det blir fel på grund av språkbrister. Det blir frustrerande och skapar oro. Alltför ofta kommer klagomål från föräldrar och anhöriga om just språkförbristningar i verksamheterna.

Kunskaper i andra språk är stor tillgång i Södertälje kommun som har stor andel utrikes födda invånare. Men svenska är central, inte minst eftersom kraven på skriftlig dokumentation inom exempelvis äldreomsorgen har ökat på senare år.

Mot bakgrund av detta vill jag ställa följande fråga till kommunstyrelsens ordförande: Är ni beredda att införa språktest likt Botkyrka i Södertälje kommun?

Södertälje 25 maj 2020

Metin Hawsho (L)