Alliansens skolpolitik får fäste i Södertälje

Aktiv opposition påverkar de rödgröna

Onsdag 11 maj 2016

Det är med glädje vi ser att Alliansens skolpolitik får allt mer genomslag i Södertälje. Det gäller allt ifrån skolmodeller till etableringar av friskolor. Klassiska borgerliga skolfrågor marknadsförs nu av vänstermajoriteten, till exempel värdet av valfrihet, aktivt skolval och att skolmiljön präglas av lugn och ro.

Vi fyra gruppledare tror att Södertälje vinner på att föra borgerlig skolpolitik. Vi bedömer att den kommer att ge effekt i form av höjda resultat och nöjdare elever. Vi har därför all anledning att se positivt på framtiden.

Samtidigt är det med viss förvåning alliansen bevittnar denna omställning av skolpolitiken i Södertälje. När vi presenterar skolpolitiska förslag i våra budgetar eller i motioner till kommunfullmäktige ställer sig majoriteten alltid negativ – om förslagen överhuvudtaget blir hanterade. För ett tag sedan behandlades frågan om Engelska skolans möjlighet att komma hit. Majoritetstrion gjorde tummen ned trots att vi från oppositionen visade på en rad olika vinster med en sådan etablering. Men nyligen argumenterade utbildningsnämndens S-märkte ordförande i LT för det förträffliga med en ny friskola i annars uttjänta byggnader.

Vi fick kämpa länge för att få majoriteten att förstå det fullständigt absurda med utbildningslokaler som innebar stök och kaos – den så kallade Södertälje skolmodell. Nu är den begravd och våra nya för- och skolor utgår från en mer sansad och verklighetsförankrad arkitektur – med innerväggar. Innan vågade ingen tala om lugn och ro i skolan utan att riskera att bli beskylld för betong- och pekpinnespolitik. Nu tävlar politiker även på vänsterkanten om att framhålla vikten av disciplin och arbetsro i skolan.

Under en längre tid har alliansen förordat ett aktivt skolval. Vi har argumenterat utifrån det faktum att 40 procent av eleverna i Södertälje väljer andra skolor än den de är basplacerade i. Vi har anat att det rör sig om ett frånval snarare än positiv konkurrens. Eleverna väljer bort hellre än att söka sig till. Erfarenheterna från Uddevalla, Nacka och Sollentuna, där alla vårdnadshavare tillsammans med sina barnmåste gör ett aktivt val, är mycket goda. I kombination med att alla skolor presenterar en attraktiv verksamhetsidé/profil menar vi att det skulle detta skapa en positiv tillvalseffekt.

För att ytterligare stärka valfriheten bör busskort stå till buds om avståndskravet uppfylls samt enklare samåkningslösningar. Därför vill vi erbjuda alla som står i begrepp att välja F/åk 1 en katalog med information om samtliga skolor, inklusive friskolorna, samt presentation av verksamhetsidé och nyckeltal. Vi misstänker att majoriteten kikat på våra förslag och att även det här snart blir verklighet.

Det är utmärkt, men varför inte föra ett konstruktivt samtal med oppositionen redan då vi lägger fram förslagen? Istället möts vi för det mesta av kalla handen.

Tillsammans – alliansen och majoriteten – kan och ska vi få Södertäljes skolor att nå nya framgångar. Vi har fantastiskt duktiga skolledare och engagerade lärare som dagligen gör hjälteinsatser.

Lärare, skolledare och framför allt elever och föräldrar förtjänar att alliansens skolpolitiska förslag hanteras mer seriöst – och inte per automatik avslås och sedan återkommer i rödgrön tappning.

DAVID WINERDAL (KD)                                         MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare                                                           gruppledare
andre vice ordförande, utbildningsnämnden         ledamot, utbildningsnämnden

MARITA LÄRNESTAD (M)                                      TAGE GRIPENSTAM (C)