Äldreomsorgen är under all kritik i Södertälje

Debattartikel

Måndag 8 april 2019

Och så har krisen inom Södertäljes äldreomsorg förvärrats ytterligare ett snäpp. Det nya utlovade äldreboendet i Lina som skulle stått klart 2021 med 54 nya platser försenas två år framåt och är, om planerna inte görs om, redan då för litet. Samtidigt finns ännu inga konkreta planer på ett andra nytt äldreboende som så tydligt behövs i Södertälje.

Platsbristen är inget nytt fenomen och vi vet att Södertäljes befolkning blir allt äldre och att fler platser kommer att krävas under 2020-talet. Trots detta har kommunens politiska ledning med Socialdemokraterna i spetsen inte tagit höjd för detta under alla de år som de haft på sig att planera för denna stora behovsökning. Vi anser detta vara anmärkningsvärt. Speciellt eftersom de redan ett drygt halvår efter att vallöftet utfärdades redan har svikit detsamma.

Äldreomsorgen är i dagsläget under all kritik i Södertälje. De äldre får stå i månadslånga köer för ett boende, samtidigt som upphandlingsregler gör att ett boende i Hovsjö drivet av det privata bolaget Attendo står med flera lägenheter tomma. Det är tydligt att det behövs ett nytt helhetsgrepp om äldreomsorgen i Södertälje kommun där man vågar se en helhetsbild och inte fjärmar sig innanför ideologiska skygglappar om utföraren är kommunal eller privat.

Det är nu dags för majoriteten att ta ansvar för den situation man själv har skapat. Genom att öppna upp för fler aktörer som kan erbjuda lösningar, samtidigt som kommunen bedriver en framåtsyftande politik som ser vilka behov som finns i framtiden. Så vi slipper fler brutna löften i framtiden med långa köer som följd.

Metin Hawsho (L)
Gruppledare