Regionens infrastruktur: Vi måste utgå från medborgarens behov

Det är inte resandet som ska minskas, utan utsläppen. Vi behöver därför en regering som förbättrar infrastrukturen och bejakar mobilitet.

Tisdag 17 juli 2018

Södertälje och hela Stockholmsregionen växer, liksom efterfrågan på arbetskraft. Företagens möjlighet att kunna rekrytera kompetenta medarbetare hänger på att bostadsmarknaden och arbetspendlingen fungerar – så är långt ifrån fallet i dag.

För att kunna studera eller tacka ja till jobb i vår region måste fler bostäder bli tillgängliga och pendlingen fungera bättre. Kommuner byter befolkning med varandra. Till Södertälje pendlar varje vardag 24 000 personer och hälften så många pendlar ut. Bara Scania har i dag 16 000 medarbetare i Södertälje.

Möjligheten att välja bostadsort förutsätter att vi har tillförlitliga kommunikationer. Och från miljösynpunkt är det viktigt med framsynta alternativ.

Köer, eftersatt underhåll, rivna kontaktledningar, växelfel och annat elände har påverkat både tåg- och vägtrafiken. Liberalerna vill prioritera statens pengar så att de i första hand används till att underhålla det som redan finns. Först när allt fungerar vill vi gå vidare och förstärka infrastrukturen.

Mälardalen är också i behov av specifika satsningar. Därför kan vi inte medverka till att statens resurser läggs på höghastighetsbanor med tvivelaktig samhällsnytta. Regeringens förslag till nationell plan 2018–2029 innebär att angelägna satsningar och nödvändigt underhåll i länet skjuts på framtiden eller stryks helt. Vi välkomnar dock att en ny förbindelse över eller under Södertälje kanal äntligen ska utredas.

Även cykelsatsningar blir lidande. Det är beklagligt då snabba cykelstråk efterfrågas. Varje hojåkare är en person mindre i bilkö eller i trängsel på tågen.

Liberalerna föreslår en mobilitetsplan, som ska omfatta alla transportslag och sätta medborgaren i centrum. Den som reser ska enkelt kunna göra klimatvänliga val genom att buss, pendeltåg, cykel och bilpooler finns tillgängliga på en och samma plattform. Det här förutsätter att olika mobilitetstjänster integreras genom smart digital teknik. Med ett nationellt kollektivtrafikkort som gäller i hela Sverige skulle det bli möjligt att på förhand betala för en eller flera givna kollektivtrafikregioner.

Med ett utbyggt regionalt järnvägssystem och ökad elektrifiering av både bilar och fartyg kan transporter bli mer klimatsmarta.

Nina Lundström (L)
Riksdagsledamot, trafikpolitisk talesperson