Möjligheternas Södertälje – Valprogram 2022

Vår uppgift är att försvara varje människas möjlighet att forma sitt eget liv. Det är den liberala grunden och svaret på varför vår politik ser ut som den gör, såväl nationellt som lokalt.

Kära Södertäljebo!

Vi är Södertäljes liberala parti. Vi värnar om varje människas rätt till frihet. Det handlar om din och andras rätt att självständigt – eller i gemenskap med familj, vänner, arbetskamrater eller andra – forma ditt liv efter dina egna önskemål. Vi vill att varje människa ska ha friheten att förverkliga sina drömmar och fatta egna beslut. Det är därför liberaler genom alla tider tagit strid för religionsfrihet, yttrandefrihet, allmän rösträtt, sexuell frihet, jämställdhet, jämlikhet och valfrihet.

I Södertälje finns både stad och landsbygd. Här finns hög kompetens i världsledande företag. Här finns historia, kultur och idrott. Här finns en sjudande verksamhet inom småföretagande, forskning och utbildning. Södertälje är en knutpunkt där människor från stora delar av världen är samlade. Södertälje är även en knutpunkt geografiskt. Södertälje är staden mellan sött och salt, en strategisk punkt mellan Östersjön och Mälaren. I Södertälje knyts två av Sveriges viktigaste vägar – E4 och E20 – samman. Genom Södertälje går även några av Sveriges viktigaste järnvägslinjer.

Vi vill satsa på den fantastiska potential som Södertälje har, utan att blunda för de problem som finns i kommunen. I vårt valprogram föreslår vi en rad åtgärder som både förstärker det positiva i kommunen och hanterar svårigheterna. Södertälje ska vara möjligheternas kommun för alla!

Liberalerna i Södertälje, 2022

Klicka på länken nedan för att läsa valprogrammet i sin helhet:

Liberalerna Södertälje valprogram 2022