Se alla

Medlemsråd

Onsdag 3 april 2019 18:00–20:00

Liberalernas partilokal, Övre Torekällgatan 37A, Södertälje

Program:
• 18.00-18.20 Inledning och aktuellt i föreningen
• 18.20-19.00 Diskussion om politiska förslag
• 19.00-19.15 Fikapaus
• 19.15-19.40 På gång i nämnder, styrelser och regionen
• 19.40-19.55 Inför kommunstyrelsens sammanträde
• 19.55-20.00 Övriga frågor och avslutning

Förhinder anmäls till Victor Zetterman, 0721422347 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Metin Hawsho Victor Zetterman

KS-Ärenden 5 april

Ärende 1-4 formalia
Ärende 5. Finansiell riskrapport
Kommunens externa skuld uppgår till 7,680 miljarder kronor

Ärende 6. Årsrapport 2018 för kommunstyrelsen
Sammantaget uppnår kommunfullmäktiges fastställda mål en god ekonomisk hushållning 2018.

Kommunstyrelsen redovisar överskott på 9,5 miljoner, som motsvarar 2,5 procent av tilldelat kommunbidrag. Kommunstyrelsens kontor redovisar ett överskott på 9 mnkr och den politiska ledningen ett överskott på 0,5 miljoner mnkr. Överskottet på kommunstyrelsens kontor beror i huvudsak på förseningar av ”digitaliseringsprojektet” och projektet ”förbättrade arbetsvillkor inom äldreomsorgen” Politiska ledningens överskott beror till största delen på lägre kostnader för valet än planerat.

Ärende 7. Årsredovisning 2018 Södertälje kommun
Årsredovisningen avslutar uppföljningen av årets verksamhet och utgör grunden för en samlad uppföljning och analys av året som gått. Den ska ge fullmäktige en fullständig och rättvisande bild över kommunens samlade finansiella ställning och utveckling samt utgöra underlag för kommunfullmäktiges beslut om hur resultatet ska regleras. Årsredovisningen ska tillsammans med nämndernas och styrelsernas och revisionsberättelser ligga till grund för fullmäktiges prövning av ansvarfrihet för det gångna årets förvaltning. Den innefattar en fristående sammanfattande årsrapport avseende kommunstyrelsens uppsikt över nämnderna.

Kommunkoncernen uppvisar för 2018 ett positivt resultat på 670 mnkr. Ett lägre resultat jämfört med föregående år (805 mnkr). Av årets resultat står Södertälje kommun för 235 mnkr och Södertälje kommuns förvaltning AB (SKFAB)för 449 mnkr. Exkluderat jämförelsestörande poster har kommunens resultat minskat med 185 mnkr jämför med föregående år. Kommunens lägre resultat beror framför allt nettokostnaderna har ökat mer än skatteintäkter och generella statsbidrag. Bolagskoncernen redovisade 181 mnkr i reavinster år 2018 jämför med knappt 1 mnkr i realisationsvinst år 2017.

Årsredovisningen innefattar en fristående sammanfattande årsrapport avseende kommunstyrelsens uppsikt över nämnderna. Samtliga nämnder utom Enhörna kommundelsnämnd ( -1 6720 mnkr) och Äldreomsorgen (-20 mnkr)

Ärende 8. Bolagsstyrningsrapport 2018 för Telgekoncernen
Enligt ägardirektiven till Telge ska en rapport årligen lämnas till kommunfullmäktige över det gångna året. Rapporten är även anpassad till SKL:s principer och innehåller bland annan uppföljning av ägardirektiv, uppgifter om den ekonomiska utvecklingen, konkurrensläget, styrelsearbetet och internkontroll.
Styrelsen för Telge AB har hanterade ärendet vid sitt sammanträde den 4 mars och beslutade att godkänna Bolagsstyrningsrapporten för 2018 och överlämna den till kommunstyrelsen för vidare hantering i kommunfullmäktige.

Ärende 9. Utfördelning av centralt avsatta medel för bibliotek och fritidsgårdar.
I Mål och budget 2019-2021 finns centralt avsatta medel med 4 mnkr för förstärkning av bibliotek och med 4 mnkr för förstärkning av fritidsgårdar. Medlen ska fördelas till verksamheterna i kultur-och fritidsnämnden och kommundelsnämnderna.

Förslaget till hur medlen bör tas i anspråk för att på bästa sätt bidra till målet om barn och ungas uppväxtvillkor har redovisats och godkänns av samtliga berörda nämnder i verksamhetsplanerna för 2019.

Ärende 10. Ianspråkstagande av medel för sociala investeringar
Varje år ska projekt som beviljas medel från sociala investeringsfonden redovisa årets utfall och prognos till kommun styrelsen med förklaringar till eventuella avvikelser mor budget. Södertälje kommun har två pågående sociala investeringar vilka bedrivs av utbildningsnämnden – riktade insatser i skolan och ”Ung i Telge”- förstärkt uppsökande och motiverade verksamhet inom det kommunala aktivitetsansvaret.

Projekten förväntas fortskrida enligt tidigare beslutat budget. Kommunstyrelsen har tidigare beslutat om att tilldela projekten 1400 tkr och 1500 tkr för år 2019.

Ärende 11. Rekommendation från STORSTOCKHOLM- Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Den regionala vatten försörjningsplanen har vidtagits fram i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholms län, Stockholms län landsting och länets kommuner genom Storstockholm. Planen var en remiss från den 10 november 2017 till 15 mars 2018. Ärendet behandlades i tekniska nämnden samt stadsbyggnadsnämnden i januari 2018 där inriktningen tillstyrktes. I februari kom ärendet till beslut i kommunstyrelsen, som då ställde sig bakom inriktningen för länets framtida vattenförsörjning. Formuleringarna i mål och strategier har inte förändrats i den slutliga planen. För att nå den regionala vattenförsörjningsplanens syfte och mål behöver ett antal åtgärder genomföras och dessa finns listade i planen.

Ärende 12. Intentionsavtal i pågående detaljplan för kryssaren 8 och Isbrytaren 1 m.fl.
Detaljplanens huvudsyfte är att omvandla planområdet till en tät, funktionsblandad och levande del av Södertälje hamn i stadsdelen Södra. Området utgör en naturlig förlängning av den befintliga staden ända ner till Igelstaviken.

Totalt föreslår exploateringsförslaget 12 nybyggda kvarter med ca 1§400 lägenheter, ca 170 mellanboende (boende för äldre), två förskolor samt lokaler i bottevåningarna. Det generella våningsantalet är fem och sex våningar med två avstickande punkthus med 13 och 16 våningar.

Fastigheten Kryssaren 8 och Isbrytaren, som ägs av Savanna Kryss & Teti Ab utgör en stor del av den blivande detaljplanen. Uthamnskajen, som är en avgörande del av planförslaget, ingår i fastigheten Södra 1.10 och ägs av Telge Hamn AB. Hamnverksamheten är idag begränsad av kajens mycket dåliga skick. Kajen kommer att behöva renoveras inför exploateringen. Ett förslag till intentionsavtal har upprättats och avses förhandlas innan samrådet för detaljplanen. Intentionsavtal innehåller riktlinjer för fördelning av ansvar och kostnader för ansökan om sanering, saneringskostnader, bulleråtgärder, kostnader för restaurering av kajen. Intentionsavtalet kommer att ersättas med ett exploateringsavtal när detaljplanen närmar sig granskning och förprojektering är gjord.

Ärende 13. Förslag till gatunamn enligt detaljplan för del av Tveta-Valsta 4 1 del 2 A
I Almnäs har omfattande detaljplaneläggning (tre detaljplaner) pågått för verksamheter av olika slag såsom industrier, lager, sporthall, logistik, utbildning m.m. där tidigare Svea Ingenjörsregemente (Ing 1) var lokaliserat. År 2004 militära aktiviteten upphörde militära aktiviteten helt. För att ge de kommande verksamheter i området adresser antogs det vägnamn. Några av vägnamnen som antogs av kommunfullmäktige är Regementsgatan, Pontonjärgatan och Kaserngatan. De flesta befintliga vägsträckningar är tänkta att användas även i fortsättningen, men de behöver få antagna och registrerade vägnamn/ gatunamn. Några kvartersnamn avses inte bildas, eftersom inga kvartersnamn tidigare satts inom denna del av Södertälje.

I detta ärende föreslår namngruppen två gatunamn. Flytbrogatan och Ingenjörsgatan.

Ärende 14. Avgäldsräntan vid omförhandling av tomträttsavtal med 10-åriga avgäldsperioder
Idag sätts avgäldsräntan till 3,25 % för en 10-årig avgäldsperiod vid omprövning av kommunens tomträtter med ändamål bostad. Det är i enlighet med kommunens policy från 2010, KS Dnr 10/238 och hittills gällande rättspraxis. Nu har det kommit en dom från Svea hovrätt, där räntan sattes till 3,00 %. Högsta domstolen har i maj 2018 beslutat att inte ge prövningstillstånd, vilket innebär att Svea hovrätts dom blir rättpraxis. Domen innebär att den som överklagar sin nya tomrättsgäld från 2019 till Mark och miljödomstolen p.g.a. för hög ränta, troligen kommer att få rätt. Därför föreslår samhällsbyggnadskontoret att räntan vid omprövning av tomträttsavtal med ändamål bostad som har 10-åriga avgäldsperioder, sätts i enlighet med nu gällande praxis d.v.s 3.00 %.

Förvaltningens förslag är att kommunfullmäktige beslutar att avgäldsräntan sätts till 3,00 %.

Ärende 15. Uppdrag om framtagande av dagvattenplan
Behovet av dagvattenplan för kommunen har lyfts både i kommunens översiktsplan, VA plan samt övergripande vattenplan. Det finns flera skäl till behovet av en dagvattenplan.

1. Lagkrav på att alla kommuner ska utveckla dagvattenplaner för att bidra till att mjölkkvalitetsformerna för vatten ska kunna uppnås. Belastningen från dagvattenutsläpp från konsekvenserna av klimatförändringar och riskerna med förändrade nederbördsmönster behöver beaktas, särskilt när det gäller att skydda den bebyggda miljön och dess infrastruktur samt bevaka konsekvenserna av detta i förorenad mark.

2. Länsstyrelsen kräver underlag som visar hur översvämningsrisker kan klaras i detaljplaneringen.

3. Detaljeringsgraden för ansvarsfrågor och finansiering behöver tydliggöras med utgångspunkt i de policyformuleringar som finns gällande VA-policy (dec 2017).

4. Dagvattenplanen ska förslöka minska dagvattenmängderna genom att se regnvattnet som en resurs.

Dagvattenplanen behöver ha ett övergripande angreppssätt på hur dagvattenhanteringen ska lösas per avrinningsområde. Det kommer att innebära att mark behöver reserveras i översiktsplanen för att klara både reningskrav och översämningsrisker samt att ytavrinningsstråk pekas ut.

Kommunförvaltningens förslag till kommunstyrelsen är att samhällskontoret ges i uppdrag att fram en dagvattenplan i nära samarbete med Telge Nät och miljökontoret. Förslaget ska redovisas till kommunstyrelsen senast under fjärde kvartalet 2020.

Ärende 16. Stadsdirektören informerar