Medlemsråd

19.15-19.45        På gång i nämnder, styrelser och regionen
19.45-19.55        Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.55-20.00        Övriga frågor och avslutning

Förhinder anmäls till Victor Zetterman, 0721422347 eller e-post sodertalje@liberalerna.se
Välkomna!
Metin Hawsho
Victor Zetterman

Ärende 1-4 Formalia

Ärende 5. Finansiell riskrapport

Kommunens skuld är 7,838 miljarder kronor

Ärende 6. Ny prismodell för fjärrvärme
Telge Nät har sett över över den nuvarande prismodellen i syfte att hitta en modell som stödjer en långsiktigt hållbar fjärrvärmeaffär. Konkurrensen är större från värmepumpar idag och fastigheterna har blivit mer energisnåla. Prismodellen görs därför om i syfte att stärka konsumenternas ekonomiska och miljömässiga incitament att förbruka mindre energi. Förslaget påverkar ej villakunder eller större avtalskunder.

Ärende 7. Samrådsremiss för Ostlänken delarna Gerstaberg-Långsjön och Långsjön-Sillekrog

Den spårlinje som presenteras i förslaget till ny järnvägsplan skiljer sig från den spårlinje som presenterades av Trafikverket under samrådet i slutet av 2015. De stora förändringarna är att enny tunnel föreslås genom (under) Tullgarn, att bron vid passagen Kyrksjön/Lillsjön förlängs och att den förändrade linjedragningen möjliggör för en bättre placering av det nya resecentrumet i Vagnhärad. Södertälje kommun ställer sig i huvudsak positiv till att dessa förändringar har förts in i förslaget.
Södertälje kommun ser allvarliga brister i den föreslagna utformningen av Järna trafikplats. I den vägplan för riksväg 57 som finns, har vägavsnittet från cirkulationsplatsen vid Rönnvägen fram till påkörningsrampen till E4 norrut flyttats till järnvägsplanen för Ostlänken.  I det framtagna materialet är framkomligheten för vägtrafiken undermåligt behandlad. I det framtagna materialet ligger fokus på att klara Ostlänkens korsning med dagens riksväg 57, inte att se till att hela avsnittet av riksväg 57 får en tillfredsställande lösning. Det saknas en helhetslösning för Järna trafikplats där fokus måste ligga på att säkerställa god framkomlighet och en trafiksäker lösning.

Ärende 8. Utgå
r

Ärende 9. Handlingsplan 2020 för Bredbandsstrategi

En bredbansstrategi beslutades av kommunfullmäktige den 30 januari 2018. Samhällsbyggnadskontoret pekades där ut som ansvarig för att inrätta en bredbandssamordnare och ta fram en handlingsplan. Handlingsplanen för 2020 redovisar nuläget för antalet uppkopplade samt målbilden där alla i Södertälje kommun ska erbjudas bredbandsuppkoppling om minst 100 mbit/s senast 2022. Man har även påbörjat arbetet med en reviderad översiktsplan  för att tydligare lyfta in bredbandsfrågorna.
Kontorets förslag till kommunstyrelsen:  Godkänna barnbokslut 2018.

Ärende 10. Reservvattenlösning för Södertälje kommun

Det saknas en reservvattenlösning för Södertälje kommun. Telge Nät har identifierat att reservvatten kan tas ifrån Bornsjön, Lovöverket och Görvelnverket. Detta innebär att Telge Näts distributionsnät kopplas samman med Stockholm vatten. Detta är det minst kostsamma alternativet och möjliggör reservvattenleveranser till 2050 baserat på förväntad utbyggnadstakt och befolkningsökning.

Ärende 11. Överenskommelse om fördelning av kostnadsansvar för hjälpmedel mellan Region Stockholm och kommunerna i Stockholms län

Storsthlms styrelse beslutade på sitt sammanträde den 9 maj 2019 att rekommendera kommunerna i länet att anta förslaget till ny överenskommelse om samverkan mellan Region Stockholm och länets kommuner gällande hjälpmedel, förbrukningsmateriel och produkter som används i vården med syfte att ansvaret mellan kommun och region ska vara så likvärdigt som möjligt samt effektivisera processen inom förskrivning och kostnadsfördelning. En revidering kommer inledas 2020 i syfte att förtydliga vissa delar i ansvarsfördelningen.

Ärende 12. Trygghetsboende i Södertälje

Kommunstyrelsen föreslås ge Telge Bostäder i uppdrag att omvandla lägenheter på Telgehusvägen 8 i Bergvik till ett trygghetsboende med ett kösystem med en åldersgräns på 75 år. Detta finansieras genom en omfördelning i äldreomsorgsnämndens ram för 2020.

Ärende 13. Redovisning av uppdrag om översyn av beslut om inköp, investeringar och upphandling i nämnder och bolag

Majoriteten gav i våras stadsdirektören i uppdrag att göra en översyn av nämndernas delegationsordningar i syfte att skapa en enhetlighet bland alla nämnder. En rutin föreslås nu inrättas som ska vara på plats senast december 2020. Det föreslås inrättas en systematisk översyn av alla nämnders delegationsordningar.

Ärende 14. Riktlinjer för behandling av personuppgifter

27 april 2018 antog kommunstyrelsen en personuppgiftspolicy i samband med införandet av EU:s dataskyddsförordning GDPR. Dokumentet äger giltighet till 1/1 2020 och ska nu revideras. Det gamla dokumentet föreslås förlängas med smärre förändringar i titlar på funktioner inom kommunen.

Ärende 15-18. Formalia