Politik i Södertälje

Liberalernas partilokal, Övre Torekällgatan 37, Södertälje

Program:
18.00 -18.10   Inledning och aktuellt i föreningen
18.10 -19.00   Inför valet: ”Vinna väljarna, samtal för samtal”                                             19.00 -19.20   Fikapaus
19.20 -19.40   På gång i nämnder, styrelser och landstinget
19.40 -19.50   Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.50 – 20.00  Övriga frågor och avslutning
Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho

Kommunstyrelsens ärendelista 2018-04-06

1.    Protokollets justering
2.    Fastställande av dagordning
3.    Information från polisen
4.    Ekonomirapport
5.    Finansiell riskrapport
6.    Bokslut 2017 för kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen redovisar ett överskott på 5 miljoner kronor, som i huvudsak beror på förseningar av planerade åtgärder, bland annat ett nytt beslutsstödssystem, och något lägre arvodeskostander än beräknat. Kommunstyrelsen anhåller om att få överskrida budgeten för investeringar 2017, framförallt gällande datorinköp, med en dryg miljon kronor.
7.    Årsredovisning 2017 för Södertälje kommun
Kommunkoncernen uppvisar ett positivt resultat på 805 miljoner kronor, jämfört med 1 071 miljoner för 2016. Kommunen i sig har ett positivt resultat om 429 miljoner kronor. De totala skatteintäkterna (5 554 miljoner kronor) överstiger verksamheternas nettokostnader. Låneskulden uppgår till 141 000 kronor per invånare, en minskning med 5 500 kronor. Det beror på dels att skuldberget minskat med 630 miljoner kronor, dels att befolkningen ökat med 1 400 personer. Kommunens soliditet, exklusive pensions-åtaganden, har stigit med 4 procent till 29,9 procent. Det förklaras av ett positivt resultat (flera intäkter av engångskaraktär) och den lägre låneskulden. Av de av fullmäktige beslutade verksamhetsmålen har 20 av 27 bedömningen lägst Ok och 7 verksamhetsmål bedöms ha brister. Samtliga nämnder, utom miljönämnden och överförmyndarnämnden, visar positiva resultat jämfört med budget. Förvaltningen har granskat alla nämnders årsrapporter och konstarerar att analysen av nämnderans resultat många gånger försvåras av att det saknas nyckeltalsjämförelser med andra kommuner och analys av kostnader, volymutveckling och verksamhets-resultat. Även nämndernas prognoser har brister. När det gäller Telges årsrapport till kommunstyrelsen bedöms samtliga hel- och delägda bolag har bedrivit sina verksamheter i enlighet med bolagsordningar och ägardirektiv. Utnyttjandet av investeringsbudgeten har ökat kraftigt. Under året har verksamhetsplanerna utvecklats och övergripande arbetsplaner införts för respektive kontor. En utredning pågår också om hur kommunstyrelsen ska förbättra uppsiktsplikten för hela kommunkoncernen. Förvaltningen bedömer att såväl kommunstyrelsens (cirka 1 miljon kronor) som tekniska nämndens (cirka 8,7miljoner kronor) överskridanden av investeringsbudgeten inryms i investeringsutrymmet för 2017.

Därmed krävs inte en motsvarande minskning av investeringsanslaget för 2018. Miljönämnden föreslås erhålla 1,3 miljoner kronor för byte av verksamhetssystem 2018, vilket skulle ha skett 2017. Den nya investeringsprocessen kommer med stor säkerhet att leda till högre genomförandegrad och bättre styrning. Kapitalkostnadskompensation avseende Södertäljelyftet ingår inte i Mål och budget. Men förvaltningen bedömer att kompensationen om totalt 1,6 miljoner kronor för berörda nämnder kan inrymmas i 2018 års budget. Medel från den senaste ”byggbonusen” fördelas till tekniska nämnden (6,65 miljoner kronor) och stadsbyggnadsnämnden (6,1) miljoner kronor. När principbeslutet togs i kommunstyrelsen yrkade Liberalerna på att 1 miljon skulle öronmärkas för kommundelsnämnderna. Som traditionen bjuder avser Liberalerna att lägga ett särskilt yttrande inför bokslutsdebatten i kommunfullmäktige den 2 maj. Vi kommenterar resultat, låneskuld (knappt 8 miljarder kronor), målupp-fyllelse, investeringar, sjukfrånvaro (minskning från 8,2 procent till 6,6 procent, mål 5 procent) och några nämnder som socialnämnden (försörjningsstöd, placeringar för barn och unga, volym-avstämningar), äldreomsorgsnämnden (plus 31 miljoner kronor, oroande kostnads-utveckling för hemtjänst i egen regi) och utbildningsnämnden (grundskola och gymnasium tappar elever till friskolor och andra kommuner).

8.    Bokslut 2017 för stiftelser förvaltade av Södertälje kommun
Bokslut för de sju stiftelser som förvaltas av Södertälje kommun har upprättats för 2017. De disponibla medlen var 164 000 kronor och av dessa har 129 000 delats ut. För 2018 står 117 000 kronor till förfogande.

9.    Bolagsstyrningsrapport för Telge 2017
Enligt ägardirektiv till Telge ska en rapport årligen lämnas till kommunfull-mäktige över det gångna året. Rapporten ska bland annat innehålla en uppföljning av direktiven, uppgifter om den ekonomiska utvecklingen, konkurrens läget och miljöarbetet. Nytt för i år är att rapporten har anpassats till SKL:s principer för vad som bör redovisas. Dokumentet har därför döpts om till bolagasstyrningsrapport. Här behandlas även styrelsearbete, internkontroll och kommunikation med revisorerna.

10.Rapport om arbetet med investeringsprocessen
I december 2017 fastställde kommunfullmäktige att kommunkoncernen ska ha en gemensam investeringsprocess under ledning av stadsdirektören. Samtidigt gav kommunstyrelsen stadsdirektören i uppdrag att ytterligare utveckla processen. Uppdraget består av insatser i arbetet dels med Mål och budget 2019-2021, dels med Mål och budget 2020-2021. I kommande budget införs till exempel obligatoriska förstudier av nya projekt.
Vidare inrättas ett gemensamt investeringsråd, sker en integrering av exploateringsbudgeten i investeringsbudgeten och löpande avrapportering i kommunstyrelsen. Även den så kallade omvärldsdagen utökas 2018.

11.Förslag till vägnamn för vägen till Måsnarens koloniträdgårdsförening i Hovsjö i Södertälje
Namngruppen föreslår vägnamnet Stugvägen.

12.Detaljplan för Kallfors höjder (Västra Kallfors) del av Kallfors 1:4 inom Järna kommundel
Förslaget till detaljplan möjliggör byggnation av flerbostadshus på del av den aktuella fastigheten. Planen omfattar även vägen, som ska breddas och förses med gång- och cykelbana, som ansluter till Tvetavägen.

13.Exploateringsavtal för Kallfors höjder (Västra Kallfors) del av Kallfors 1:4
Förslaget medför inte några ekonomiska konsekvenser för kommunen. Fastighetsägaren/exploatören står för alla kostnader för utbyggnad och genomförande av detaljplanen, inklusive skötsel och underhåll av allmänna platser inom kvartersmark. Kommunen övertar vägen utan ersättning efter att den är byggd och godkänd.

14.Markanvisningspolicy
I december 2016 antog kommunfullmäktige en förstärkt markanvisnings-policy, samtidigt som samhällsbyggnadskontoret fick i uppdrag att utvärdera policyn efter ett år. För att skapa tydlighet kring kommunens rutiner för markanvisningar föreslås att markanvisningspolicyn från 2016 slås ihop med markanvisningsriktlinjerna från 2015. Dessutom bör riktlinjerna för hållbart byggande utgå ur policyn och kontoret få i uppdrag att ta fram nya, moderna riktlinjer för hur god kvalitet och hållbart byggande kan säkerställas. Positivt är att den förstärkta markanvisningspolicyn bidrar till att avtal tecknats med seriösa byggherrar med genomförandeförmåga. Negativt är att bara två tilldelningsmetoder pekas ut i den förstärkta markanvisningspolicyn, direktanvisning och tävlingsförfarande, medan det i markanvisningsriktlinjerna återfinns tre metoder, de två tidigare nämnda och anbudsförfarande, vilket skapar oklarheter.

15.Nytt reglemente för kommunens revisorer
Kommunens revisorer föreslår en uppdatering och översyn av reglementet för revisorerna utifrån den nya kommunallag som trädde i kraft 2018.

16.Utvärdering och bedömning av samordnad varudistribution i Södertörnskommunerna
Södertälje kommun anslöt sig 2012 till en samordnad varudistribution som upphandlades som ett gemensamt Södertörnsinitiativ. Beslutet grundade sig på en förstudie gjord av JH Management AB. Förstudien såg fördelar med att delta i projektet, vilket också kommunen gjorde med sitt beslut. Svenska miljöinstitutet (IVL) har nu utvärderat den samordnade varudistributionen på Södertörn. Rapportens slutsatser bekräftar förvaltningens kritik av projektet när det gäller leveranstider, ekonomi – årliga merkostnader på omkring 8 miljoner kronor – och arbetsmiljö. De miljömässiga förbättringarna hade kunnat uppnås utan samdistributionen. Kommunstyrelsen föreslås därför besluta att lämna samordnad varudistribution på Södertörn.

17.Ställningstagande vad avser principer för digital samverkan i Stockholms län
Kommunstyrelsen föreslås besluta att anta Storsthlms föreslagna principer för digital samverkan, bland annat vid upphandling och förvaltning av e-tjänster och system.

18.Yttrande över remissen ”Reboot – omstart för den digitala förvaltningen” (SOU 2017:114)
Förvaltningen skriver i förslaget till yttrande att kommunen delar utredningens ställningstaganden kring att effektivisera hanteringen och tydliggöra målen för digitalisering av offentlig sektor. Södertälje kommun arbetar aktivt med dessa frågor i syfte att underlätta för medborgare och företagare samt att effektivisera kommunens arbete. Det senare skulle underlättas av tydliga nationella mål och gemensamma digitala funktioner/standarder.

19.Ärende från Telge – Sekretessbelagt

20.Redovisning av obesvarade motioner april 2018
Av balansen framgår att berednigen och behandlingen av motioner många gånger tar mer än ett år efter det att motionen väckts. Vid redovinsingen i höstas återfanns en motion från 2011 (signerad L), två från 2012, fyra från 2013 och fyra från 2014. I den balans som nu redovisas kvarstår lika antal motioner från åren 2011-2014 att besvara. Under 2015 väcktes 58 motioner, under 2016 28 motioner och under 2017 20 motioner. Av dessa finns kvar att besvara 30 motioner från 2015, plus en som återremitterats, 18 motioner från 2016 och från 15 motioner från 2017.

21.Redovisning av obesvarade medborgarförslag april 2018
Under perioden 2017 till dags dato har kommunfullmäktige överlämnat 54 medborgarförslag till nämnder och styrelser för beslut och besvarande. Av dessa har 3 bifallits, 6 avslagits/avvisats och 6 besvarats med annan motivering än bifall eller avslag. Förutom tre förslag från 2016, som är försenade, har 39 stycken ännu ej bevarats och svarstiden har inte gått ut.

22.Stadsdirektören informerar
23.Meddelanden