Se alla

Politik i Södertälje

Onsdag 31 januari 2018 18:00–20:00

Liberalernas partilokal, Övre Torekällgatan 37, Södertälje

Program:
18.00-18.10  Inledning och aktuellt i föreningen
18.10-19.00  Månadens gäst: Anna Starbrink, sjukvårdslandstingsråd
19.00-19.20  Fikapaus
19.20-19.40  På gång i nämnder, styrelser och landstinget
19.40-19.50  Inför kommunstyrelsens sammanträde
19.50-20.00 Övriga frågor och avslutning

Förhinder att delta anmäls till kansliet, tel 08 550 109 01 eller e-post sodertalje@liberalerna.se

Välkomna!
Mats Siljebrand
Metin Hawsho

Kommunstyrelsens ärendelista 2018-02-02
1.    Protokollets justering

2.    Fastställande av dagordning
3.    Information från polisen
4.    Ekonomirapport
5.    Aktuella uppgifter om flyktingmottagning
6.    Finansiell riskrapport

7.    Strategi mot nedskräpning – Bordlagt ärende KS 2017-12-15
Under 2017 startade arbetet med att ta fram en kommunövergripande strategi mot nedskräpning. En gemomlysning identifierade vad vi gör i dag och var det finns behov av utveckling. Kommunala enheter och bolag bjöds in för att ta fram förslag och konkreta aktiviteter på hur vi får ett snyggt och tryggt Södertälje. Strategin är ett första steg mot ett aktivitetsprogram som ska förebygga nedskräpning. Åtgärderna samlas under rubrikerna god service, ökad samverkan och kunskaps- och attitydpåverkande aktiviteter. I en bilaga återfinns 47 aktiviteter.
8.    Försäljning av del av fastigheten Glasberga 1:4 inom Morabergs arbetsområde till Jimmy Jardefalk AB
Jimmy Jardefalk AB förvärvade 2009 en fastighet av kommunen inom Morabergs arbetsområde. Jimmy Jardefalk äger även TC företagen AB, som är hyresgäst inom fastigheten. TC arbetar med bilvård och har vuxit från 29 till 76 anställda. Ett utvecklat samarbete med Svenska Volkswagen gör att man behöver större lokaler och anställa ytterligare 30 personer. Det framförhandlade avtalet innebär att bolaget förvärvar Glasberga 1:4 om 12 000 kvm för en köpeskilling av 15 miljoner kronor.
9.    Anställning av samhällsbyggnadsdirektör
Ej handlingar.
10.Styrgrupp för förbättrade arbetsvillkor inom äldreomsorgen
I enlighet med Mål och budget 2018 ska en styrgrupp tillsättas för förbättrade arbetsvillkor inom äldreomsorgen. Syftet är att säkerställa utvecklingsarbetet kring bemanning, schemaläggning, arbetstid, organisation och ledarskap. Förvaltningen föreslår fem ledamöter från de politiska partierna, två ledamöter från Kommunal, en ledamot utses efter dialog mellan Vision och Saco och två ledamöter från förvaltningen, socialdirektör och HR-direktör. Styrgruppen får en budget med utvecklingsmedel, som övergår i ordinarie budget för äldreomsorgen efter projektidens slut.
11.Revisionsrapport n3 5/17 Granskning av informationssäkerhet
EY har på uppdrag av kommunens revisorer undersökt på vilket sätt kommunen arbetar för att upprätta och upprätthålla en god informationssäkerhet. De mest väsentliga riskerna bedöms vara kopplade till fem områden:

  1. Kommunen har en stor del av sin IT-verksamhet utkontrakterad till externa leverantörer, som förutses initiera säkerhetskontroller. Förvaltningen svarar att kontrollverksamheten ökas kontinuerligt efter en prioriteringsordning.
  2. Kommunens informationssäkerhetspolicy har inte uppdaterats på tre år, vilket innebär en risk för att den inte är anpassad till dagens omständigheter. Förvaltningen svarar att en uppdaterad policy antogs av kommunstyrelsen 2017-09-29.
  3. Det genomförs inga utbildningar i förvaltningen inom området. Förvaltningen svarar att informationssäkerhetsutbildningar för personalen startar våren 2018.
  4. Det saknas delvis standardiserade och definierade rutiner, processer samt en tydlig och praktisk användbar incidenthanteringsplan för informationssäkerhet. Förvaltningen svarar att centrala riktlinjer för kommunens informationssäkerhet, gällande från och med den 2017-11-07, finns publicerade på intranätet.

Det har bara delvis påbörjats informationsspridning om EU:s gemensamma dataskyddsförordning (GDPR), som kommer att ersätta personuppgiftslagen (PUL). Förvaltningen svarar att ett GDPR-projekt är etablerat och pågående i kommunen med hjälp av externt expertstöd. I Mål och budget 2018 har också medel avsatts för en informationssäkerhetsansvarig.
12.Effektivare arbetsmarknadsarbete
Stadsdirektören har tidigare fått i uppdrag av kommunstyreslen att lämna förslag på hur kommunkoncernen kan effektivisera sitt arbetsmarknads-arbete. Huvudansvaret för arbetsmarknadsfrågorna är statligt och ligger på Arbetsförmedlingen och de kommunala insatserna ska vara ett komplement. Kommunens arbetsmarknadsarbete upplevs i dag som ”spretigt” och har både strategiska och operativa brister. Det saknas en ”röd tråd” vilket leder till en ineffektiv organisation. De föreslagna åtgärderna syftar till att effektivisera och utveckla befintliga strukturer, som till exempel ”FIA – Fler i arbete”, som byter namn till ”Kompetenscenter”.

Här ska deltagarna stöttas från kartläggning till anställning och mål och resultat följas upp. Organisationen för kommunala placeringar utvecklas och byter namn till ”Arbetsplatsplaceringar”. Här ska man även matcha behoven inom de kommunala bolagen och hos privata arbetsgivare. Kommunen arbetsmarknadsarbete breddas överhuvudtaget, från att främst rikta sig till målgruppen som uppbär försörjningsstöd till att arbeta förebyggande med människor som riskerar att hamna i utanförskap på grund av långtidsarbetslöshet. En översyn och renodling av samtliga samverkansfora ska också ske. Ett kompetensråd bör inrättas, dit Arbetsförmedlingen, arbetslivskontoret, utbildningsväsendet, stora arbetsgivare och företrädare för det lokala näringslivet bjuds in.
13. Val driftsform för vård- och omsorgsboende
Ej handlingar.
14. Biblioteksplan för Södertälje kommun 2018-2021
Varje kommun ska ha enligt bibliotekslagen ha en biblioteksplan och enligt skollagen ska varje skola ha ett skolbibliotek. Den reviderade biblioteks-planen lyfter fram bibliotekets förnyade roll i ett förändrat samhälle. Biblioteket är i dag en möteplats för människor som söker samhällsinformation och måste ha förutsättningar att möta detta. Den reviderade biblioteksplanen föreslås gälla 2018-2021. Här återfinns tre huvudinriktningar; delaktiget, barn och unga och tillgänglighet. Liberalerna och övriga allianspartier har i ett särskilt yttrande i berörda nämnder lyft fram Alliansens gemensamma budgethemställan, där vi tillför ytterligare en miljon konor i syfte att säkra genomförandet av den i många stycken ambitiösa biblioteksplanen.
15. Stadsdirektören informerar
16.Meddelanden

17.Anmälan av delegeringsbeslut
18.Motioner väckta vid kommunfullmäktiges sammanträde den 6 november, den 27 november och den 18 december