Bort med skygglapparna, Hansjons!

Måndag 15 augusti 2016

Stockholms läns landsting utreder nu möjligheten att upphandla ytterligare ett akutsjukhus i länet. Det är ingen ny fråga. Vi i Liberalerna har varit pådrivande under en längre tid och nu är det dags att växla upp i den här processen.

Elof Hansjons (S) reaktion på nyhetsplats i Länstidningen är heller inte ny. Med en förenklad och omodern retorik sätter han instinktivt på sig ideologiska skygglappar när ordet privat nämns i vårdsammanhang.

I dag är Capio S:t Görans det enda akutsjukhuset i vårt landsting som drivs av en privat vårdgivare, men det innebär inte att sjukhuset är privatiserat som vänsterpolitiker gärna basunerar ut.

Drift i privat regi med offentlig finansiering är ett slags samarbete mellan landstinget som beställer, betalar och följer upp, och en fristående vårdgivare.

I detta fall skulle det ske genom en upphandling där olika vårdgivare skulle få redovisa hur de tänker uppfylla landstingets krav och vad de kan erbjuda patienterna, varefter det bästa anbudet antas.

Det vi snabbt kan konstatera i S:t Görans fall är att sjukhuset är väldigt bra på kostnadseffektivitet samtidigt som det levererar lika bra, eller till och med bättre, medicinsk kvalitet samt högre personal- och patientnöjdhet än till exempel Södersjukhuset och Danderyd sjukhus.

Liberalerna vill se ökad mångfald i vården, även i akutsjukvården, både vad gäller olika sätt att organisera vården, arbeta och involvera patienten. Det är bra för konkurrensen och kvalitetsutvecklingen.

Men vården ska hela tiden erbjudas på lika villkor för alla patienter. Landstinget har tydliga regler och ramar för likvärdig vård, oavsett om utföraren är offentlig eller privat.

Elof Hansjons insinuanta uttalande om att vården inte skulle bli lika god och likvärdig med en privat utförare är både fantasilöst och felaktigt.

Som landstingspolitiker tycker jag att det är viktigt att vara konsekvent och se till länets bästa, och inte agera populistiskt.

Att redan nu peka ut Södertälje sjukhus som ett dåligt alternativ i privat regi är att föregå den utredning som landstinget ska göra, där förvaltningen närmare ska undersöka tre alternativ, inklusive Danderyd sjukhus och Södersjukhuset. En upphandling kan således bli aktuell först under nästa mandatperiod.

Men om vi ska uppehålla oss vid Södertälje sjukhus ett tag kan vi nämna den starka uppbyggnaden vad gäller antalet vårdplatser i enkelrum, moderna behandlingslokaler och ny utrustning, men också vad gäller nya sätt att arbeta, vilket är bra för både patienter och personal.

Den utvecklingen har vi i Alliansen lagt grunden för genom en miljardinvestering i ett delvis nytt akutsjukhus.

När Socialdemokraterna styrde landstinget sist var den högst prioriterade frågan däremot hur man skulle spara in miljoner på att omvandla akutsjukhuset till närsjukhus, utan vare sig en akutmottagning värd namnet eller slutenvård, med den direkta följden att tusentals förlossningar skulle flyttas till Karolinska.

Det kan vara bra att påminna sig om det när man utmålar sig som Södertäljes räddare i nöden. När landstinget nu genomför den största satsningen på vården i modern tid – inte bara i Södertälje utan i hela länet – är det viktigt att ha ett öppet sinne och lära av såväl historien som varandra.

Då blir det svårt att påstå annat än att privat regi, efter Capio S:t Görans modell, är en bra affär för såväl akutsjukvården, personalen som den enskilde skattebetalaren. Framförallt är det bra för patienterna, som får en både bra och likvärdig vård.

Ninos Maraha (L), vice ordförande i landstingsstyrelsen

Publicerad i Länstidningen den 15 augusti 2016